Sims-bedenker wil onze lifestreams naar game omzetten

Interessant leesvoer in de WIRED deze maand! In een exclusief interview met gaming icoon Will Wright blikt de bedenker van onder andere Sim City en The Sims terug op zijn bijna 30-jarige achtbaanrit naar de top en licht hij een tip van de sluier op van zijn nieuwe projecten. In twee individuele trajecten kijkt Wright naar het omzetten van onze levens en lifestreams naar volwaardige gamecontent.

Gevraagd naar zijn huidige project antwoord Wright: “We have two major things that we’re working on. I can’t talk much about them, but one is about how to turn your life into a game. Your real life, not some virtual fantasy world. The other one is about taking all of your digital content—movies, pictures, music—and making it feel tangible and playful, kind of a window into the cloud of your stuff. I’ve been very interested in various forms of mapping. How can you get a gestalt for something without fully understanding what you’re getting a gestalt of?

In het interview met WIRED geeft Wright zijn mening over de huidige generatie social games, gebaseerd op vele iteraties naar het analyseren van de gameplay. Volgens Wright kunnen we dit intussen al omdraaien en op basis van de verschillende lifestream data een op maat gemaakte gameplay aanbieden voor de user vanaf de start. Een eerste concept van zo’n game werd eerder al genoemd in een interview met Venture Beat in november 2011.

Het andere concept waar Wright momenteel aan werkt is een idee waarbij films, foto’s en muziek geanalyseerd worden een “raam in de wolk van onze spullen” moet  bieden. Een grappig contrast tussen beiden concepten: het eerste analyseert het heden om een op maat gemaakte toekomst te bieden, terwijl het andere analyses inzet van ons verleden om ons meer inzicht in ons zelf te geven.

Dat Will Wright niet alleen kan rekenen op een berg ervaring uit het verleden, maar ook scherp naar het heden en de toekomst kan kijken, blijkt uit zijn beeld van dit tijdperk van dautonomy: “…now that we’re able to capture so much personal information. You’re going to have a strong interest in understanding and interpreting that data. It’s about how people find ways to get insights into themselves, almost like you would get through a horoscope or through a psychology test, except through much more empirical means.

En zo blijft Wright, als sinds 1987 met zijn studio Maxis en verantwoordelijk voor enorme gamehistorie, een naam om te volgen voor de toekomst.