Hoe haal je als bedrijf maximale waarde uit je data?

Ik zou hem bijna als tegeltje aan de muur laten maken intussen: “If big data is the new oil, we need people to refine it“. Ook tijdens The Perfect Storm werd er stil gestaan bij het belang van goede analyse. In dit geval door de Amerikaan Nick Weir, CEO van het nog maar net gelanceerde Blue Kangaroo. Op het podium van De Zwijger sprak de ondernemer over een boel cijfers en wat het allemaal zou kunnen betekenen mits goed behandeld.

Volgens de Amerikaan zijn er een aantal zaken belangrijk om in je achterhoofd te houden in deze “age of Big Data”. Als bedrijf moet je in staat zijn alle data die je tot je beschikking hebt te ontsluiten en je zult het analyseren ervan moeten verheffen tot een core-business binnen je organisatie.

Weir denkt dat de drie V’s die Big Data in de volksmond definieren (variety, velocity, volume) aan te vullen zijn met een belangrijke 4e: Value. Om dit te bereiken zijn er drie belangrijke stappen die je als ondernemer zult moeten nemen:
– Begrijp de content en context van je data en gebruikers
– Begrijp het sentiment binnen je gebruikersgroep
– Begrijp je gebruiker en zijn intentie op je platform

Bij content en context wil de Amerikaan niet te lang stil staan. De voorbeelden van verkeerd geplaatste advertenties bij nieuwsartikelen zorgen voor een lach in de zaal, maar maken ook direct duidelijk het een lastig speelveld blijft om als ondernemer het verschil te maken. Volgens Weir ligt de waarde veel meer bij de laatste twee punten van zijn drieluik: snap je gebruiker, maar nog belangrijker snap je gebruikersdata.

Daarin liggen een aantal risico’s: haal uit de data wel de juist info, biedt de informatie met de juiste mate van personalisatie aan en wees accuraat met het lokaal aanbieden. De sleutel is volgens Weir dan ook het begrijpen van de intenties van je gebruiker.

Hoewel Weir zijn verhaal perfect kon koppelen aan een dienst als zijn eigen, is zijn verhaal natuurlijk lastig voor iedereen toepasbaar te maken. Aan het eind van de eerste dag werd hij ook nog eens ingehaald door facts en figures die eerder op de dag al gedeeld werden, waardoor zijn verhaal toch aan kracht verloor.

We gaan maar even uit van de kracht van herhaling en in dat licht bezien was Weir zijn verhaal een bevestiging: de trend is dan misschien big data, het belang is de data wetenschap.