‘Digital Natives’ moeten naast lezen ook leren schrijven met technologie

Zet je kroost zo snel mogelijk aan het programmeren. Dat is het advies van Mitch Resnick, professor aan het MIT. Want hoewel er generaties zijn en komen die opgroeien in een wereld waarin technologie en internet grootschalig aanwezig zijn, denkt Resnick dat ook deze generaties tegen adoptie problemen aan zullen lopen als ze niet nu al meer van de basis meer krijgen.

Programmeren is al lang niet meer voorbehouden aan “nerds” of “hackers”. Met de opkomst van platformen als CodeAcademy, Girls Who Code en het organiseren van zogenaamde CoderDojo-events over de hele wereld is het programmeren dichter en dichter tegen mainstream aan het kruipen.

Resnick waarschuwt in zijn TED-talk voor een misvatting: hoewel onze kinderen en hun kinderen opgroeien in een wereld waarin technologie, internet en verbondenheid zo gezegd organisch aangeleerd worden, betekent dit niet dat ze volledig voorbereid zijn. “Young people today have lots of experience … interacting with new technologies, but a lot less so of creating [or] expressing themselves with new technologies. It’s almost as if they can read but not write“, aldus de enthousiaste professor.

Hieronder Resnick’s TED-talk, waarin hij aan de hand van het Scratch-platform laat zien hoe generaties jong en oud aan het programmeren kunnen raken!