Gary Wolf: beschikbaar stellen van je eigen data belangrijkste volgende stap

Er is in het programma van SXSW dit jaar geen ontkomen aan: selftracking, quantified self en wearables krijgen ook in Austin de volle aandacht. Uiteraard komen dan ook de grootste namen voorbij, zoals tijdens het selftracking-panel gisterenmiddag, waar we Quantified Self-voorman Gary Wolf en Misfit CEO Sonny Vu schouder aan schouder zagen zitten.

Aan het begin van de sessie ging tot de verrassing van het panel zo’n 90% van de handen omhoog op de vraag wie er op dat moment een selftracker droeg. Gezien de samenstelling van het panel natuurlijk niet heel gek, maar wie de Amerikaanse Apple Stores of lokale Best Buy binnenloopt kan het schap met trackers haast niet missen.

De cijfers liegen er ook niet om, want recent – verfijnd – onderzoek van Pew Research leerde dat liefst 14.5% van de Amerikaanse volwassenen een wearable in de vorm van Fitbit, Fuelband of andere soort traceer. Ter vergelijking: dat is meer dan dagelijks Twitter gebruikers.

Volgens de leden van het panel staan we voor een nieuwe revolutie als het gaat om persoonlijke gezondheidszorg. Data is de nieuwe valuta als het gaat om gezondheid en volgens zowel Vu als Wolf is het belangrijk dat die data vrij kan gaan vloeien.

Gary Wolf weet dat als geen ander: zo’n vijf jaar geleden begon hij met het communiceren rond selftracking en intussen is zijn “Quantified Self”-beweging wereldwijd aangeslagen met lokale communities in 80 steden wereldwijd en tienduizenden selftrackers.

Maar hoe krijgen we die data aan het vloeien? Het is een vraag die Wolf graag teruggeeft aan het panel, maar zelf ook zijn mening over heeft. Volgens de Amerikaan is het een goed teken dat commerciële partijen (zoals Nike en Fitbit) hun intrede doen in de markt en het tracken op grote schaal populair proberen te maken.

Een probleem is dat ze allemaal hun eigen manier van opslaan, analyseren en uiten van de data hebben. Op een bepaalde manier is het eigenlijk te verwerken met de manier waarop klassieke medische zorg ook hun data in losse silo’s stopt. Wolf legt uit dat hij graag zijn Nike Fuelpoints zou willen inlezen in Excel om er zelf een draai aan te geven of te willen combineren met zijn scores uit de meditatie app die hij gebruikt.

Op SXSW zijn er genoeg initiatieven die proberen om data te verbinden, maar volgens Wolf met een omgekeerde insteek dan die hij graag zou willen zien. Hij ziet liever een zogenaamde “inward approach”, waarbij producten en diensten ontwikkelt gaan worden die gebruikers in staat stellen om zelf hun data binnen te halen en vervolgens zelf te bepalen met wie ze dat delen.

Het is een typisch voorbeeld van de blik vooruit die je nodig hebt tijdens de vele sessies van SXSW. Terwijl selftracking en wearable tech nog aan het knokken zijn voor brede acceptatie, kijkt men deze dagen in Austin al naar de volgende stappen die er nodig zullen zijn.