Visually en Measureful maken van je Google Analytics data hapklare brokken

Met de sterke opkomst van infographics en de alsmaar groeiende mogelijkheden om real-time prettig te visualiseren blijf ik me verbazen over het oerwoud dat Google Analytics heet. Deze week ineens twee initiatieven die een verschil willen gaan maken. Dat is geen toeval!

Maandag kondigde “infographic platform” Visually aan dat zij hun geautomatiseerde analyses van je Google Analytics eindelijk hebben uitgerold voor het grote publiek. We mochten enige tijd geleden al even testen en konden niet wachten tot het eindelijk echt beschikbaar zou komen.

De visualisatie is bescheiden maar helder en wordt wekelijks (gratis!) in je mailbox bezorgd: top. Je pageviews, bezoekers en aantal bekeken pagina’s worden getoond, samen met een analyse van de verschillende bronnen van het verkeer naar je website. Perfect om een even snel een vinger aan de pols te hebben dus!

Wie wat meer diepgang zoekt en wat meer diepgang in zijn budget heeft is Measureful zeker het bekijken waard. Net als Visually’s tool analyseert Measureful je statistieken voor je en vertaald hij ze naar een prettig leesbaar geheel. Meer diepgang – bijvoorbeeld je eigen campagne’s inlezen of verder terug in de geschiedenis vergelijken – komt met een prijs. Voor $49 per maand krijg je de mogelijkheid om slechts 3 sites te analyseren via het platform, maar kun je wel weer met een onbeperkt aantal gebruikers inloggen.

Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een combinatie van Visually’s infographics voor “the bigger picture” en gewoon direct queries draaien in Google Analytics.