Nieuw onderzoek brengt eye-tracking advertenties naar de supermarkt

Het klinkt als iets uit de toekomst: je loopt door de supermarkt en twijfelt over het kopen van een product. Je blik dwaalt af naar het schap en voor je het weet verschijnt een reclame van exact dat product op het scherm naast het schap. Deze toekomst heet SideWays en werd afgelopen dinsdag gepresenteerd tijdens de ACM SIGCHI Conference in Parijs.

Op het podium in Parijs presenteerde samenwerkende wetenschappers uit Duitsland en Groot Brittannië het zogenaamde SideWays-project, een prototype eye-tracker die in staat is om meerdere paar ogen tegelijkertijd te volgen.

In tegenstelling tot huidige systemen, die vaak slechts in staat zijn om één paar ogen te volgen, is Sideways in staat om liefst 14 paar ogen tegelijkertijd te monitoren.

Afgelopen dinsdag presenteerde het team slechts een prototype, waarbij het toegaf nog een behoorlijk weg te hebben gaan voordat ze daadwerkelijk “in het wild” te bewonderen zijn. Grootste uitdaging is nu nog het tracken van mensen met een bril, waarbij spiegeling en frames voor problemen zorgen.

Dat staat dan weer behoorlijk haaks op een andere trend die we momenteel zien…