Nieuwe big data startup Zendrive wil autorijden weer leuk maken, haalt $1,5 miljoen funding op

“Autorijden is tegenwoordig vooral stressvol, duur, vervuilend, gevaarlijk, saai en tegelijkertijd nodig”, aldus Jonathan Matus, de CEO van een nieuwe startup genaamd Zendrive, vandaag in een interview met Venturebeat.

De voormalige Google en Facebook employee maakte bekend met zijn nieuwe project de afgelopen maanden reeds 1,5 miljoen dollar aan seed funding te hebben opgehaald bij onder meer Timothy Ferris en Max Levchin. Zendrive wordt een app waarmee automobilisten hun rijgedrag kunnen gaan monitoren en op termijn, verbeteren.

Het idee voor de app past volgens Mattus goed in de huidige quantified self trend waarin steeds meer consumenten data van zichzelf tracken om inzicht te krijgen in hun gedrag. ‘En inzicht is de eerste stap naar verbetering’ aldus Mattus.

Een smartphone zoals de iPhone beschikt over sensoren om je (optrek)snelheid, locatie en richting te bepalen. Die data zal Zendrive straks gebruiken om gebruikers beter en minder stressvol te leren autorijden. Door de data van miljoenen gebruikers te combineren kan de app straks verkeerssituaties beter beoordelen en je op basis daarvan adviseren.

In de toekomst is het volgens Matus niet ondenkbaar dat je Zendrive data er ook voor kan zorgen dat je bijvoorbeeld korting op je autoverzekering krijgt. ‘Als je op basis van je eigen data kunt aantonen dat je een veilige autorijder bent is het niet meer dan logisch dat je minder premie betaalt dan iemand die aantoonbaar onveilig rijdt’.