Autofabrikanten worden IT-bedrijven

Steeds meer auto’s worden verbonden met het internet. Dit kan veel voordelen opleveren voor autofabrikanten, zoals meer data over waar het verkeer vastloopt en over auto’s onderling kunnen laten communiceren. Maar waar laat je al deze data?

Door het verzamelen van deze data, worden autofabrikanten steeds meer gedwongen om ook een IT-bedrijf te worden. Voor het correct analyseren en verzamelen van data is namelijk expertise nodig, servers om data op te slaan en misschien wel nieuwe technologische ontwikkelingen.

Zo heeft BMW momenteel drie miljoen auto’s rondrijden die een directe verbinding hebben met de data centers van BMW. In 2018 zal dit aantal groeien tot meer dan tien miljoen verbonden voertuigen. Dit zorgt ervoor dat er meer data verzameld wordt. In 2012 werd 600 MB data per dag verzameld, in 2013 is dit al gegroeid tot 40 GB per dag. Deze cijfers zullen alleen maar blijven groeien.

In onderstaande video legt de VP IT-Infrastructuur van BMW Mario Mueller de gevolgen van deze veranderingen uit voor BMW.