Digitaal bagagelabel weer een stap dichter bij realiteit (en direct ook ver weg)

Het digitale bagagelabel dat via eInkt je reisbestemming op een display toont, is weer een stapje dichter bij de werkelijkheid. Na een prikkelend concept deze zomer, zijn er nu de eerste werkende prototypes. Die gebruik maken van NFC-technologie, dus weer een stapje terug.

In juli schreven we al over de interne pilots (no pun intended) van British Airways met een digitaal bagagelabel. De mooi vormgegeven labels van toen zijn nu tot leven gebracht door de marktleider op het gebied van tags en labels, Vanguard ID Systems.\

De werktitel is voor nu ViewTag en persoonlijk hoop ik dat het design ook vooral een ‘werkdesign’ is. Het is immers een behoorlijk stap terug als we kijken naar het mooie label dat men bij Designworks wist te fabriceren.

Hetzelfde geldt overigens voor de technische invulling van het label: in navolging van de tests is ook in deze nieuwe opzet gekozen voor het inzetten van NFC. Geen gekke keuze om mee te starten (zeker niet vanuit veiligheidsoverwegingen), maar zoals al vaker hier beschreven, lijkt de markt zich toch meer en meer bewegen richting Bluetooth.

De nieuwe digitale labels brengen een aantal voordelen met zich mee: zo kan het label via push-berichten of SMS zijn eigenaar bereiken als er iets aan de hand is, kan het  koffer gevolgd worden via GPS en hoeven de verschillende luchtvaartmaatschappijen minder te printen en stickeren.

Dat laatste puntje is natuurlijk niet alleen een voordeel voor het milieu, het levert de maatschappijen ook nog een aardige kostenbesparing op!

Het is nog onduidelijk op welke termijn de digitale bagagelabels op grote schaal inzetbaar zijn. Vooral de keus voor NFC voor de eerste tests geeft aan dat een hele brede adoptie nog wel even op zich zal laten wachten. Slechts een deel van de smartphones op de markt ondersteunt die specifieke techniek en vooralsnog lijkt er geen definitieve winnaar te zijn in de strijd tussen Bluetooth en NFC.

We blijven dus nog maar even duimen voor deze kleine grote innovatie op het gebied van reizen.