Hoe self-tracking en sport apps menselijk gedrag daadwerkelijk weten te veranderen

Self tracking kent een lange historie in de sport. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat veel van de best lopende apps in sportmarkt te vinden zijn. Zo zijn running apps een van de grootste app categorieën in de verschillende appstores geworden. Het gaat om inmiddels om meer dan 100 miljoen downloads. Het is ook een markt die zich zeer snel ontwikkelt. De tweede generatie running apps is al in de appstores te vinden. Belangrijkste verschil met de eerste generatie: van tracken naar gedragsverandering. Running sluit daarmee keurig aan in de huidige trend in Silicon Valley: hoe verander je het menselijk gedrag blijvend?

Hardlopen is fijn omdat er weinig commitment voor nodig lijkt: weinig tijd, weinig afspraken, weinig materiaalkosten. Het is een van de redenen waarom hardlopen zo in opkomst is in het huidige tijdperk van overvolle agenda’s en zappen en whatsappen. Het nadeel is dat weinig toewijding ook kan leiden tot snel afhaken. De motivatie om door te gaan of überhaupt om naar buiten te gaan is makkelijk verdwenen.

Tweede generatie running apps: Enhanced running

De eerste generatie running apps was sterk technologie gedreven: wat de smartphone kon, werd een functie. Afstand, snelheid, route, soms aangevuld met hartslag en een calculatie van calorieverbranding. De gedachte erachter was: meten is weten. Maar de stap van kennis naar gedrag(sverandering) zet bijna niemand. Daar probeert de tweede generatie running apps wat aan te doen: daadwerkelijk en blijvend het gedrag veranderen. Ik noem deze apps de “enhanced running” apps. Apps die meer bieden dan de bestaande apps en sportwatches. Nieuwe instrumentje zijn doel stellen, sociale validatie, gamification en conceptualisering. Instrumenten die niet alleen in running zichtbaar zijn maar in alle domeinen waar veranderd gedrag noodzakelijk is: van afvallen tot gezond werken, van leren tot therapietrouw en stoppen met roken. Basis achter al deze apps zijn de sterk verbeterde sensoren en verbeterde rekenkracht van de smartphones (en straks wearable technology, zoals Google Glass).

Conceptualisering

Misschien wel de meest flauwe van de instrumenten: afleiding creëren. Veel mensen luisteren muziek, maar dit gaat verder. Verhalen voor tijdens het lopen, series wellicht, als een nieuwe variant op het hoorspel. En met de komst van Google Glass zelfs complete videoseries. Op maat gemaakt en relevant voor het hardlopen. Je gaat lopen omdat je wil weten hoe het verhaal afloopt. Cliffhangers krijgen een geheel nieuwe functie.

Voorbeeld: Story Running door Runtastic

storyrunning_screen

Gaming

Gaming gaat verder dan gamificatie. Gaming maakt van hardlopen een game, zoals we deze kennen van de PlayStation en de Xbox. Missies uitvoeren, vijanden ontlopen, strategische opdrachten uitvoeren, schatten vinden of landen bouwen. Alles gedreven door de manier waarop je loopt. Het draait om het volgende level halen en dit motiveert mensen. Als je gaming vertaalt naar Google Glass dan stap je letterlijk de 3D “werkelijkheid” in en zijn de nieuwe augmented reality mogelijkheden eindeloos.

Voorbeelden : Zombies, run! en looptijden.nl komt binnenkort ook met een game

Zombies_Run

Doelen stellen

Dit is bijna het simpelste instrument: daag runners uit om een doel te stellen en dit te halen. Denk aan 300 kilometer in de maand lopen of een 5 kilometer binnen het half uur lopen of meer deze week lopen dan vorige week. Als je een doel koppelt aan anderen, dan wordt het bijna weer een traditionele wedstrijd: wie loopt het meest van ons tweeën of van onze groep? Doelen die gekoppeld zijn aan evenementen werken vaak het best, zoals voorbereiding op de marathon van Rotterdam of de Damloop.

Voorbeelden: Runkeeper, Nike Plus en looptijden.nl

Sociale validatie

Uit onderzoek blijkt dat peer pressure of de positieve variant, sociale validatie, een van de krachtigste instrumenten is voor gedragsverandering. Denk aan de groepsprocessen bij de AA of trainen in een groep. De digitale variant hiervan begint aan een opmars. Live aanmoedigen via social media, virtuele trainingsgroepen, tips opvolgen of routes lopen van vrienden. Het “alleen maar toch samen” lopen komt eraan. Door Google Glass zal ook hier een enorme boost komen met ghosting (lopen tegen een geprojecteerde tegenstander) voorop.

Voorbeeld: Nike Plus

Enhanced running apps staan in de kinderschoenen

Gedrag veranderen is extreem lastig. Het moeilijkste ook met deze apps is om mensen überhaupt te motiveren om een app te gaan gebruiken. Daarbij vormen bovenstaande instrumenten pas het het begin van een nieuwe stroming apps, die verder kijken dan data en cijfers. Ze kiezen voor de impliciete weg.

Ik verwacht veel meer van deze impliciete manieren om mensen te stimuleren, bijvoorbeeld door muziek (of video in Google Glass). De sterkste enhanced running apps zullen bovenstaande instrumenten slim combineren en bestaande trainingsdogma’s slechts als basis gebruiken voor hun game, concept, doel of sociale interactie. Daarbij zal weer gelden: running is de proeftuin voor vele andere domeinen, binnen de sport maar ook in de maatschappij ,voor gezondheid en welzijn.