‘s Werelds grootste sociale netwerk bestaat vandaag precies 10 jaar. Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg de eerste versie van de site, vanuit zijn studentenkamer op Harvard. Inmiddels heeft het sociale netwerk ruim 1,23 miljard actieve gebruikers wereldwijd.
Ondanks diverse rapporten dat de populariteit van Facebook afneemt onder jongeren en de geflopte beursgang van het bedrijf nog geen jaar geleden gaat het op dit moment beter dan ooit met ‘s werelds grootste sociale netwerk. Afgelopen week bereikten de aandelen Facebook een historisch hoogtepunt op de Amerikaanse beurs toen ze een waarde van $62 per share behaalden, na berichten dat de omzet in 2013 met maar liefst 55% toenam.
Mark Zuckerberg, nog altijd CEO van zijn geesteskind, is dit jaar pas 30 jaar oud geworden. Samen met COO Sheryl Sandberg, die verantwoordelijk is voor de commerciële groei van zijn bedrijf, vormt hij volgens insiders inmiddels een onverslaanbaar powerkoppel. Alle negatieve berichten rondom privacy, gemiste kansen op gebied van advertising en mobiel, pareert het bedrijf tot nu toe met verve: Uit elk kritiekpunt weet Facebook uiteindelijk toch weer munt te slaan. Vorig jaar kwam bijvoorbeeld ineens 53% van alle reclameinkomsten op Facebook binnen via advertenties op mobiel.
Toen in 2012 de eerste berichten verschenen dat jongeren het netwerk links begonnen te laten liggen kocht Facebook Instagram, voor $1 miljard dollar. Onder de doelgroep 16 – 24 is datzelfde Instagram sinds vorig jaar het meest gebruikte sociale netwerk.
Alhoewel doemdenkers nog steeds het einde van Facebook voorspellen is dat op dit moment net zo moeilijk voor te stellen als het ten onder gaan van een dienst als Google. Wie 20 jaar geleden had durven voorspellen dat een zoekmachine een niet in te halen monopolie op het internet zou vergaren, had er vast stukken minder moeite mee gehad om vast te laten leggen dat er één oppermachtig sociaal netwerk zou ontstaan in de vorm van Facebook. Ons sociale netwerk is inmiddels net zo onmisbaar als de zoekdienst die we allemaal gebruiken.
Vergeet niet dat Facebook (en Google) inmiddels veel meer zijn als het basale product waarmee het ooit allemaal begon. Behalve een website om foto’s en berichten met vrienden uit te wisselen is Facebook inmiddels je paspoort op het internet geworden: Een identificatieprotocol waarmee je je registreert op diverse websites, apps, nieuwssites en webshops. En wie kan er nu nog zonder zijn paspoort?
Dat Facebook zich momenteel opmaakt voor opnieuw een succesvol decennium mag worden afgeleid aan de veelbelovende aankondigingen die het bedrijf de afgelopen weken deed. Vannacht ging in Amerika Facebook’s nieuwste mobiele app Paper in premiere: Een combinatie van Flipboard en Facebook waarop je op mooi vormgegeven wijze nieuws en je social feed kunt consumeren.
Dat de toekomst mobiel heet, lijkt Facebook dus al goed in de gaten te hebben. Naast Facebook Messenger en Instagram, is Paper een strategische aanvulling voor de meer volwassen gebruiker. In 2014 wil Facebook ook de claim op Social TV gaan wegsnoepen bij Twitter, het bedrijf is drukdoende met onderzoek naar kijkgedrag onder gebruikers en advertisingmodellen die online en TV combineren.
Een belangrijke focus lijkt ook te liggen op het verder personaliseren van de dienst. Nu 15% van de wereldbevolking een Facebook account heeft, wordt het belangrijk dat Facebook steeds meer naar de individuele wensen van de gebruiker valt aan te passen. Paper is een eerste stap in die richting, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om verschillende vriendenlijstjes aan te maken en daarmee je eigen Facebook ervaring te regisseren. In de toekomst zal Facebook waarschijnlijk steeds meer personalisatietools uitrollen.
Terwijl de regels op social advertising de laatste maanden flink zijn aangescherpt, en veel adverteerders zich kritisch hebben uitgelaten over de beperkingen die Facebook inmiddels heeft uitgerold, moet elke media-analist zich neerleggen bij het feit dat Facebook op dit moment het grootste mediabedrijf ter wereld is. Geen ander print- of TV station behaalde ooit eerder een publiek van meer dan 1 miljard mensen.
Met een geschatte waarden van $157 miljard, is Facebook op zijn 10e verjaardag meer waard dan Time Warner of Disney. Vooralsnog zijn dat dus nog gewoon de feiten.