Wetenschap achter de selfie: de Russen zijn ongelukkig en de Thai houden van lachen!

Als een foto meer zegt dat duizend woorden, hoeveel is een selfie dan waard?
Dat is in feite wat SelfieCity probeert uit te zoeken. Door het analyseren van de data van ruim 3000 zelfportretten trachten de makers inzicht te krijgen in wat een selfie eigenlijk vertelt over ons en onze cultuur.

Het maken van zelfportretten is niet nieuw; al in de Renaissance schilderde beroemde schilders zichzelf, en met ontwikkelingen als film en fotografie zette deze trend zich tot vandaag de dag voort. Sinds in 2013 Van Dale het woord ‘selfie’ uitriep als woord van het jaar, lijkt het zelfportret vandaag de dag populairder te zijn dan ooit. Reden genoeg om deze trend eens nader te onderzoeken moeten de makers van SelfieCity hebben gedacht. Moritz Stefaner, datawetenschapper bij het project, stelt:

 “Selfies are an interesting thing to study right now. Are they just a fad, or do they represent a substantial new trend of how we create and share photos? Are they a means of self-expression, a tool of self-promotion, or a cry for attention? And are there any cultural differences in the way people in different countries take selfies?”

Om meer te weten te komen over de selfie verzamelde Stefaner en zijn team ruim 656.000 Instagram foto’s uit New York, Bangkok, Moskou, Sao Paolo en Berlijn, gemaakt in de periode tussen 4 en 12 december in 2013. Hieruit werden vervolgens per stad zo’n 640 selfies geselecteerd.

3026620-inline-07-selfiexploratory-happy-sao-paulo

Om inzicht te krijgen in de verschillen en overeenkomsten tussen de selfies uit verschillende steden was het voor SelfieCity van belang de verzamelde data te kwantificeren. Datavisualisatie is immers gebaseerd op nummers. Met behulp van een gezichtsanalyse software konden verschillende elementen uit de foto’s worden gemeten; van de grootte van iemands gezicht, de kanteling van het hoofd, tot het meten van iemands lach.

Met behulp van deze data kwam SelfieCity tot nieuwe, soms grappige inzichten. Zo laat de data zien dat mensen in Bangkok en Sao Paolo over het algemeen blijer zijn dan de mensen in Moskou (gebaseerd op het aantal lachende gezichten). Ook blijken vrouwelijke selfies meer extreme houdingen te bevatten (met name in Sao Paolo), gebaseerd op de kanteling van de camera.

Op de website van het project kunnen bezoekers op een leuke interactieve manier door alle selfies navigeren en er zelf mee experimenteren. Zo kun je met een paar klikken, zeg, alle selfies uit Moskou in beeld krijgen waarbij de maker een bril draagt en de foto gemaakt is vanuit een specifieke hoek!

SelfieCity hoopt in de toekomst meer steden te kunnen analyseren, en wellicht zich ook te gaan richten op andere selfie-fenomenen zoals de zogenaamde ‘multi-selfie,’ waarbij de maker poseert met iemand naast zich.

article-0-1BA7ADDC00000578-534_470x256