Video: ‘Ambient Media’ is hét buzzword tijdens SXSW 2014

Na twee volle dagen sessies tijdens SXSW Interactive in Austin beginnen enkele patronen zich af te tekenen. Zoals de constante terugkeer van het woord ‘Ambient’ in diverse presentaties. Ambient media of ambient content is volgens de sprekers op het event de content die we elke dag gedachteloos consumeren: Een TV programma dat opstaat terwijl we op onze iPad aan het lezen zijn, of een Spotify playlist terwijl we overdag aan het werk zijn.

In 2014 zijn we op een punt aanbeland dat we elke wakkere minuut van de dag besteden aan het consumeren van content. In sommige gevallen heel gedachteloos, zoals het checken van onze telefoon, muziek of een TV programma dat in de achtergrond op staat. In andere gevallen juist heel actief, zoals het bingewatchen van een heel seizoen House of Cards, het lezen van een longread op onze iPad of zelfs het lineair beluisteren van een LP, dat volgens sommige sprekers daardoor juist heel erg in opkomst is.

Ambient content is dus minstens net zo’n interessant fenomeen als ‘full attention content’, waarvoor we in de toekomst steeds vaker onze volledige aandacht zullen willen gaan vrij maken. Beide manieren van media consumptie gaan hand in hand samen en kunnen naast elkaar bestaan, op tientallen verschillende platformen. Als contentmakers zal het dus meer dan ooit een uitdaging worden om de juiste content, op het juiste moment, voor de juiste persoon en bovenal op het juiste platform te presenteren.

02_Footer-GPS