Dit slimme oversteeksysteem maakt Londen veiliger voor voetgangers


Hoewel voetganger detectie systemen voor in de auto al in de maak zijn, wil Londen de stad nog veiliger maken voor voetgangers door kruispunten te voorzien van verschillende sensoren en technieken. De burgemeester van Londen, Boris Johnson kondigde onlangs een slim oversteek systeem aan dat nog nergens ter wereld wordt gebruikt.

Het systeem gebruikt camera’s die bevestigd zijn aan stoplichten om te detecteren hoeveel voetgangers zich ervoor verzamelen. Automatisch past het systeem zijn signalen aan om bijvoorbeeld grotere groepen voetgangers meer tijd te gunnen om over te steken. In de toekomst zal het misschien ook mogelijk zijn dat de sensoren doorhebben wanneer alle voetgangers veilig aan de overkant zijn. De lichten zullen door dit gegeven sneller over kunnen springen waardoor het verkeer minder lang onnodig hoeft te wachten.

Het slimme oversteek systeem is geïnspireerd op het vergelijkbare Londense SCOOTsysteem (Split Cycle Offset Optimisation Technique). Dit systeem verandert van licht op basis van de verkeersstroom. In tegenstelling tot SCOOT, dat al actief wordt gebruikt op zo’n 3000 locaties, bevindt het nieuwe systeem zich nog in zijn eerste fase. In de zomer vinden de eerste pilots plaats bij de metrostations Balham en Tooting Bec in Londen.

Als dit een succes is zullen we het slimme systeem wellicht ook in Nederland tegen gaan komen. Zeker in grote, drukke steden met veel voetgangers en haastige weggebruikers zou dit zeker een uitkomst kunnen zijn.