Pinterest gaat over op Facebook advertentie-model

Volgens CitiGroep zal Pinterest eind 2014 een advertentie API vrijgegeven. Een grote stap want Pinterest controleert nu namelijk al 23 procent van alle verwijzingen naar online webshops. Advertenties zullen dit aandeel alleen nog maar vergroten en Pinterest dus belangrijker maken.

Een API (Application Programming Interface) laat adverteerders eigen advertenties creëren en die direct op het platform plaatsen. Daarbij kunnen ze dan gebruik maken van de target data die Pinterest vrijgeeft. Dit werkt hetzelfde als bijvoorbeeld de advertenties die je op Facebook ziet.

Wanneer een technologie start-up de advertentie API vrijgeeft betekent dit meestal dat het bedrijf een serieus inkomstenmodel wil creëren. Over het algemeen is de volgende stap dan om het bedrijf op de beurs te introduceren. Bij Facebook gebeurde dit bijvoorbeeld zes maanden na het vrijgeven van de API en bij Twitter na negen maanden. Deze stap is bovendien logisch omdat steeds meer merken en bedrijven gebruik maken van het platform.

Door de advertentie API open te stellen ontvang jij als gebruiker advertenties op basis van je Pinterest gedrag. Heb je daar zoals velen geen behoefte aan, gebruik dan de extensie Adblock, hier gratis te downloaden.