Tesla sluit deal met Telefonica voor internet in de auto in Groot-Britannië, Spanje, Duitsland en Nederland

Telefonica heeft gisteren officieel aangekondigd dat ze Tesla’s auto’s in Groot-Britannië, Duitsland, Nederland en Spanje van draadloos internet zullen voorzien. Oplettende autoliefhebbers of eigenaren hadden dit al kunnen zien op de Geneva Motor Show en Model S auto’s in Europa die al zijn voorzien van “car connected by Telefonica”-stickers.

Dit is niet de eerste overeenkomst die Tesla in Europa sluit. In november vorig jaar werd al bekend gemaakt dat Telia Sonera de auto’s van systemen zal voorzien in Zweden, Denenmarken, Finlad, Estland en Letland. Telefonica stelt echter dat zij geografisch en qua aantal klanten de grootste provider zijn. Tesla heeft volgens bronnen dan ook miljoenen voor de deal betaald.

Gebruikers krijgen de draadloze verbinding als onderdeel van de aankoop van hun auto zonder daarvoor een apart contract te hoeven ondertekenen. Vervolgens krijgen ze toegang tot een aantal “infotainment” en telematica services zoals navigatie, muziek streaming, internetverbinding en updates over de auto zelf.

De samenwerking tussen de twee bedrijven is ook voor Telefonica niet ongunstig. Zij worstelen al tijden om zich ontdoen van hun imago als oude provider. De associatie met het vooruitstrevende en innovatie bedrijf Tesla helpt hun eigen imago er ook op vooruit. Volgens Jose Luis Gamo, CEO van Telefonica: “Tesla is one of the world’s most forward thinking and exciting businesses. We share their passion for innovation and are thrilled to be working with them to deliver a superb connected in-car experience to Tesla drivers across Europe”.

Dit soort “connected” auto’s maken nog steeds maar een klein deel uit van de totale markt – en al helemaal in combinatie met de niche van Tesla – maar het aantal is aan het groeien. Volgens Telefonica zal het aandeel “connected” auto’s van tien procent nu tot negentig procent in 2020 zijn gestegen.