Zouden wearables populairder kunnen worden dan tablets?

Mobiele apparaten zullen niet veel langer meer weggestopt worden in je broekzak of tas. Met de stijgende populariteit van wearables zullen ze namelijk een steeds prominentere rol innemen zoals aan je arm als armband, vinger als ring, hoofd als bril en zelfs in je kleding verwerkt.

Volgens Juniper Research zal de markt voor wearables in 2014 meer dan verdubbelen: naar 1,5 miljard dollar. Canalys voorspelt bovendien dat er dit jaar meer dan 17 miljoen wearables verkocht zullen worden, 23 miljoen in 2015 en 45 miljoen in 2017. Interessant aan deze ontwikkeling is dat de markt van wearables bestaat uit allerlei verschillende categorieën (bijvoorbeeld fitness en gezondheid) in tegenstelling tot andere consumentenproducten zoals smartphones. Fitness en gezondheids-wearables zijn op dit moment de marktleiders.

Julie Sylvester, producent van de Sports & Fitness Tech Summit op de CES in Las Vegas, stelt dat de meer stijlvolle of zelfs onzichtbare wearables ook populair worden onder het algemene publiek. Het publiek dat zich normaal niet zo bezig houdt met trends of wearables vanuit een professioneel perspectief maar oprecht geïnteresseerd is in het monitoren van gezondheids- en fitnessdata.

De markt werd oorspronkelijk voornamelijk gedomineerd door startups zoals de Pebble, Fitbit en Jawbone maar inmiddels betreden ook bedrijven zoals Apple, Samsung en Google de markt. En op korte termijn wellicht ook Intel die vorige week horlogemaker Basic Science overnam. Bovendien heeft Google Android Wear geïntroduceerd, een besturingssysteem voor wearables. Volgens Michael Wolf, analyst bij NextMarket Insights, kan Android Wear dit jaar de katalysator worden voor wearables. Maar:

The big question is now: what is Apple going to do?

Die vraag blijft voorlopig onbeantwoord want hoewel er geruchten zijn dat Apple bezig is met de ontwikkeling van een iWatch (zoals Nike’s Fuelband en de Fitbit) en ze een patent hebben voor “wrist pedometer step detection” is er nog niets officieel bekend gemaakt.

Verder stelt Wolf dat het nog te bezien is of wearables bestaande productcategorieën zullen gaan vervangen: “most of the companies developing smartwatches see this as a product that accompanies a smartphone as opposed to any sort of replacement. Certainly the big players view this as a device used with a smartphone, but there could be some cannibalization of other devices. The basic fitness bands will be hit hard, because any time you have a limited product it could be overtaken by the more general products.

Kleine spelers moeten zich volgens Shane Walker, directeur van Digital Health Research van IHS, daarom voorbereiden op de toenemende competitie op de markt: “in sports and fitness there has been a lot of competition. There could still be growth in the activity and heart rate monitors, but the ‘me too’ type of devices will find it hard to stick around.

Om de markt echt te laten groeien moet er echter nog een “breakthrough” komen stelt Rob Enderle, analyst van de Enderle Group:

Right now wearable [product] volumes are around where MP3 players were pre-iPod, and the success surrounds products like the FitBit and Nike offerings focused on exercise. It is a decent market but well short of potential. With the right product, this market could grow to rival or even replace the smartphone market, but the right product hasn’t emerged yet and Steve Jobs isn’t around to repeat the iPod cycle. So, for now, it is limited to exercise and health care, the potential is there for more — but we need an iPod-, iPhone-, iPad-like effort to achieve that potential.

Wearables hebben in elk geval de potentie om groter te worden dan tablets, stelt Wolf, juist omdat het zo’n rekbaar begrip is. Zo kunnen wearables VR headesets zijn maar ook een smartwatch of in je kleding verwerkt. De markt voor wearables zal dus gaan uitbreiden maar tegelijkertijd: “the overall pie is going to get a lot bigger” door alle verschillende categorieën.