Twitter-actie van de NYPD pakt verkeerd uit: Wat er gebeurt als je het internet vraagt een # te gebruiken

Gisterennacht keerde een goedbedoelde actie van het New York Police Department (NYPD) zich volledig tegen het politiekorps. De NYPD vroeg Twitter gebruikers om leuke, persoonlijke foto’s van zichzelf met een NYPD-agent te plaatsen met daarbij de hashtag #myNYPD. De leukste foto’s zouden vervolgens op het Facebook-account geplaatst worden.

In eerste instantie werkte de actie best wel goed en werden er leuke, oprechte foto’s geplaatst. Na een uur ging het echter helemaal mis en bleek dat een hoop mensen absoluut géén fan zijn van het New Yorkse politiekorps. De hastag werd vanaf dat moment voornamelijk gebruikt om het korps belachelijk te maken door foto’s te plaatsen van agenten die behoorlijk wrede acties uitvoeren.

Twitter gebruikers hebben duidelijk een behoorlijk voorraadje aan foto’s van NYPD-agenten die helemaal niet leuk of aardig zijn. Na een tijdje werd het nog erger toen ook het Twitter account van Occupy Wall Street besloot mee te doen. Uit de tweets spreekt voornamelijk kritiek op het optreden van agenten die onschuldige mensen mishandeld zouden hebben.

De belangrijkste les die het NYPD hiervan kan leren? “Be careful what you wish for on the internet”. Inmiddels heeft het NYPD een statement vrijgegeven waarin ze spreken over Twitter als een “open forum”:

The NYPD is creating new ways to communicate effectively with the community. Twitter provides an open forum for an uncensored exchange and this is an open dialogue good for our city.