Google Glass probeert imago te redden met campagne voor non-profitorganisaties

Sinds de introductie van Google Glass kampt de wearable met een groot imago-probleem. De term “glasshole” dook al snel op, en maar weinig mensen zouden de nerdy bril willen dragen bleek uit een onderzoek. De bril zou zorgen voor asociaal gedrag en leiden tot privacy-issues. In een nieuwe poging het imago van Glass te redden komt Google daarom met een nieuwe campagne, die best wel eens succesvol zou kunnen zijn.

Ter ere van Earth day lanceert het bedrijf een wedstrijd waarin nonprofit-organisaties worden uitgedaagd met nieuwe interessante applicaties te komen voor de bril. Winnaars ontvangen uiteraard een Glass, maar ook een reisje naar Google voor training en opleiding en een bijdrage aan het project van $25.000. Wat voor een projecten moeten we dan aan denken? Google komt zelf met een prachtig voorbeeld waarbij de bril op een innovatieve manier wordt gebruikt:

In het Chitwan Nationaal Park in Nepal wordt de bril gebruikt door onderzoekers van het WNF, hiermee kunnen ze gegevens verzamelen over de neushoorns in het park. Omdat de onderzoekers zich op olifanten verplaatsen door het park is het moeilijk om notities te maken, de bril is dan ook een uitkomst voor het WNF.

Met het initiatief lijkt Google, in de aanloop van de officiële lancering van Glass, de populariteit van zijn bril proberen te vergroten. Een dergelijk project toont dat Glass echt niet alleen geschikt is voor nerds, maar praktisch kan zijn voor veel innovatieve, sociale projecten en goede doelen wereldwijd.

Al eerder kondigde Google ‘Glass for work’ aan, waarmee het bedrijf zich meer lijkt te gaan focussen op het bedrijfsleven in plaats van op de consumentenmarkt. De nieuwe campagne sluit hier goed bij aan en toont wederom het nut van glass aan buiten de consumentenmarkt. Of de campagne succesvol wordt is nog even afwachten; organisaties die mee willen doen kunnen tot 20 mei hun ideeën over het gebruik van Glass insturen.