Hoofdpijn van Google Glass: is dat je eigen schuld?

Wanneer je jezelf in je oog prikt met de hoek van je iPad, dan is dat je eigen domme schuld en als je jouw nieuwe smartphone in de wc laat vallen ook. Maar wat als je hoofdpijn krijgt door het dragen van Google Glass? Is dat dan je eigen schuld of kunnen we dit Google aanrekenen?

Dit vroeg Chris Barrett, één van de eerste Glass Explorers, zich af nadat hij zo’n last kreeg van hoofdpijn dat hij besloot de slimme bril nauwelijks meer te gaan dragen.

Volgens Google is het dom is om de bril uren achter elkaar te gebruiken. Google’s optometrist, Dr. Eli Peli vergelijkt het dragen van Glass voor de eerste keer met het dragen van een normale bril voor het eerst, als je blijft kijken naar het scherm dan kan dit leiden tot vermoeide ogen. Hij legt uit:

You’re on one leg [or the other] as you walk, but try to stand on one leg for a long time and you’ll feel tension, because you’re not using it how it’s normally used. If you’re looking at the Glass for a minute, you’re holding it there for 60 times longer than normal.

Hoewel vermoeide ogen zeker kunnen worden geassocieerd met hoofdpijn denkt Chris Barrett hier anders over. Hij vertelt: “Using Glass for even a couple minutes in a row does strain my eye. The prism is so far out of my viewing path that it is a pain to look up and to the right. It’s not a normal eye motion.”

Volgens hem is het dan ook de hoogste tijd voor Google om waarschuwingen op het product te overwegen, vooral nu de slimme bril voor iedereen te koop is in de VS. Op deze vraag wilde Google geen antwoord op geven, het bedrijf blijft bij zijn argument dat de bril is ontworpen voor zogenaamde “micro-interacties”:

As we note in our Help Center, Glass is designed for micro-interactions, not for staring into the screen, watching Friday night movie marathons or reading ‘War and Peace.

En daar heeft Google zeker een goed punt, en Barrett geeft dan ook zeker toe dat hij Glass ook veel te veel heeft gebruikt in het begin. Toch gelooft hij dat Google zijn nieuwe gebruikers beter tegemoet moet komen. En dan niet met een grote heftige waarschuwing zoals op sigarettenpakjes – Glass is immers niet dodelijk – maar een kleine waarschuwing zou zeker geen kwaad kunnen.

Zeker in de beginfase van de introductie van het product is dat echt geen gek idee. Er bestaat namelijk een grote kans dat veel nieuwe gebruikers het ‘spannende’ nieuwe product in het begin veelvuldig zullen gaan dragen om alle functies en mogelijkheden uit te proberen.