Netflix maakt kiezen in de toekomst een stuk makkelijker met minder aanbevelingen

Het urenlang doelloos bladeren op Netflix op zoek naar een leuke film of serie komt misschien tot een einde. Neil Hunt, Chief Product Officer van Netflix, vertelde maandag dat het bedrijf van plan is om de aanbevelingen van films en series compleet om te gooien en te verminderen.

Netflix is niet van plan om helemaal te bepalen wat je moet gaan kijken maar er is wel “a powerful possibility” dat gebruikers nog maar drie of vier aanbevelingen te zien zullen krijgen in de toekomst, volgens TechCrunch. “Our vision is, you won’t see a grid and you won’t see a sea of titles,” stelt Hunt; zoals je hieronder wel kunt zien.

51843-42957-netflix_win8

Het bedrijf staat bovendien bekend om haar super-specifieke film categorieën, zoals “Canadian made-for-TV movies” of “Imaginative time travel movies from the 1980s,” perfect als dat precies je smaak is maar ook een beetje overweldigend als je besluiteloos een uur lang door de “Comedy”-sectie bladert.

Daarnaast wil Netflix de bovenste twee rijen op de voorpagina verwijderen – “popular on Netflix” en “critically-acclaimed movies” – en deze vervangen door specifieke aanbevelingen voor jou. Het bedrijf weet hoe belangrijk het is dat de aanbevelingen perfect zijn; meer dan vijfenzeventig procent van alles wat mensen op Netflix kijken, is namelijk gebaseerd op een aanbeveling in plaats van een zoekopdracht.

Dat is precies de reden waarom Netflix veel tijd en energie besteed aan het vinden van het perfecte algoritme voor aanbevelingen. Netflix houdt al bij hoe en wanneer je zoekt, bladert, cijfers geeft en daadwerkelijk kijkt. Het bedrijf weet zo bijvoorbeeld dat je op maandag na je werk liever een luchtige film kijkt, zelfs als je onlangs een heftige documentaire met vijf sterren hebt beoordeeld.