Met nieuwe app en logo wordt Foursquare eindelijk volwassen

Foursquare is al lang geen rookie meer in de wereld van succesvolle social media startups. Dus werd het hoog tijd dat de look en feel van het bedrijf meegroeiden met haar ambities: Wereldwijd de grootste locatie ontdekkingsapp worden. Gisteren presenteerde Foursquare haar nieuwe logo, en een sneak preview van een totaal aangepaste mobiele app.

blog-foursquarelogo

Aan het nieuwe logo valt duidelijk te zien dat Foursquare niet langer een ‘LBS spelletje’ voor tech nerds wil zijn. De laatste jaren bondt Foursquare de strijd aan met populaire locatieapps zoals Yelp, en probeerde het de mainstream massa op te zoeken. Om de early adopters niet weg te jagen werd onlangs de standalone app Swarm gelanceerd, waarbij het inchecken op een locatie en dat op speelse wijze delen met je vrienden nog steeds centraal staat. Swarm introduceerde zelfs speciale te unlocken stickers, die zelfs wel wat doen denken aan de mooie designs van concurrent van weleer, Gowalla.

la-fi-tn-foursquare-splits-app-2-discovery-swarm-check-ins-20140501

En nu is het dus tijd voor een nieuwe richting voor Foursquare zelf. Het kenmerkende lichtblauw maakt plaats voor een roze ‘F’ als icon, een donkerblauwe steunkleur en bonkig lettertype. Ook de app krijgt een duidelijk andere doelstelling: Het zoeken naar op dat moment relevante locaties en bedrijven bij jou in de buurt. Wie de app opent krijgt op de eerste plaats een grote zoekbalk te zien en een lijst van locatietypen zoals bars, restaurants en koffietenten om snel een geschikte horeca gelegenheid te vinden.

Net als in de huidige versie van Foursquare is het de bedoeling dat de ‘naadloze samenwerking met Swarm’ voor gebruikers die nog steeds ergens willen kunnen inchecken gehandhaafd blijft. Voor gebruikers die juist niet willen delen dat ze op een bepaalde locatie zijn, wordt de nieuwe app echter stukken gebruiksvriendelijker. Zo vindt je altijd een schat aan informatie over elke venue, zoals openingstijden, foto’s, routebeschrijving, ratings van bezoekers, de mogelijkheid om het adres met iemand te delen en in sommige gevallen zelfs de complete menukaart.

blog-homescreen

blog-venuepage-caption

Na Twitter is Foursquare het zoveelste bedrijf dat na enkele jaren een duidelijke lijn trekt tussen de ’techies’ en het grote publiek, maar wellicht op veel succesvollere wijze. Waar Twitter zijn hardcore gebruikers al maandenlang van zich vervreemd met de introductie van nieuwe designs en marketingmodellen, heeft Foursquare met Swarm duidelijk goed nagedacht hoe het zijn fans van het eerste uur wilde blijven bedienen. Niet geheel onbelangrijk, want het zijn juist deze gebruikers die alle data op dit moment nog steeds updaten en produceren, en daarmee zorgen voor een waardevol product voor alle gebruikers.

De nieuwe Foursquare app wordt binnen nu en enkele weken verwacht op Android en iOS.