Nieuw algoritme van Yahoo laat je met plezier een straatje omlopen

Onderzoekers van Yahoo in Barcelona zijn bezig aan een nieuwe vorm van navigeren. Centraal in deze nieuwe app is een algoritme dat reizigers moet aanmoedigen om meer van de reis op zich zelf te genieten en desnoods zelfs een straatje om te lopen.

Mocht je regelmatig gebruik maken van navigatiesoftware, zal het je zijn opgevallen dat de smaken bij het instellen van je reis zijn beperkt tot ‘de snelste’ of ‘de kortste’ route. Daarin ontbreekt volgens onderzoekers van Yahoo ‘de mooiste’ route, waardoor we vaak de emotionele ervaring van de reis onderbelicht laten.

Dat moet dus anders, aldus onderzoekers Daniele Quercia, Rossano Schifanella en Luc Maria Aillo. Zij ontwikkelde een nieuwe kaarten app inclusief aangepast navigatie algoritme. In de bijbehorende paper ‘The Shortest Path to Happiness’ merken zij op;

Wanneer mobiele en web diensten je voorzien van de route naar een bepaalde lokatie, geven ze vaak de kortste route. Ons werk is vooral gericht op het bieden van routes die niet alleen snel zijn, maar ook nog eens emotioneel prettig.

Het idee van een app die je langs andere routes navigeert is op zich niet heel erg vernieuwend, maar de belofte dat een algoritme gebruik maakt van iets subjectiefs als ‘emotionele behoefte’, ‘pracht’ en ‘geluk’ is wel intrigerend.

emotional_navigaiton

Daar ging een behoorlijke investering aan tijd en analyse aan vooraf. Het team van Yahoo maakte gebruik van een speciale crowdsource app waarin gebruikers foto’s uit twee routes voorgelegd kregen en mochten kiezen welke ze het mooiste vonden. Wanneer een bepaalde foto’s door meer dan 3.300 gebruikers werden verkozen boven hun collega kregen ze een speciale vermelding op de kaart.

Vervolgens ging het team aan de slag met een algoritme dat deze nieuwe ‘hotspots’ gebruikte als klankbord voor zo’n 3.7 miljoen foto’s van Londen 1.3 miljoen van Boston. Op basis van de standaard “mooi / niet mooi” werden deze locaties, op basis van de GPS-data van de foto, toegevoegd aan de kaart.

flickr_navigation

Het resultaat is een nieuwe manier van navigeren, waarbij schoonheid en positieve energie de voorkeur krijgen boven snelheid en efficiency. Mateloos fascinerend en een prima voorbeeld van de verfrissende manier waarop data ons naar onze huidige wereld kan laten kijken.