Man trackt álles van zichzelf en publiceert data op schitterende website

Sommige mensen omarmen nieuwe ontwikkelingenen technologie net iets ruimhartiger dan anderen. Neem bijvoorbeeld designer/developer Anand Sharma, die sinds afgelopen maart alles, maar dan ook alles van zichzelf trackt. De verzamelde data publiceert hij sinds kort op een prachtige website: April Zero.

Op dit moment houdt Sharma al ruim 100 dagen bij waar, hoe en hoeveel hij beweegt, maar ook bijvoorbeeld hoeveel Instagram foto’s en tweets hij post en wat hij eet. Om dat te doen gebruik hij verschillende apps en devices, waaronder Nike+, Foursquare en Moves.

In een langgerekte maar erg interessante blogpost legt Sharma uit hoe hij precies op het idee kwam om al zijn persoonlijke data te gaan tracken, en hoe het indrukwekkende design van zijn site tot stand kwam. Het experiment blijkt een intrigerende ontdekkingstocht naar datavisualisatie en de betekenis van zoveel data.

mobile-apps-isolated

De dagelijkse data die nu op zijn site gepubliceerd worden bestaan uit biometrische data (stappen per dag, hartslag, gewicht, body fat, bloedwaarden) en activiteiten (foto’s op Instagram, locaties, hardloopdata, github commits en tweets). Privacy gevoelige gegevens die Sharma wel trackt maar nog niet publiceert zijn onder meer de websites die hij bezoekt, slaap, eten en drinken, zijn stemming en diepzeeduik activiteiten.

Screen Shot 2014-08-11 at 18.06.32

In een reactie aan Techcrunch laat Sharma weten dat het publiceren van zijn dagelijkse activiteiten op het web er voor zorgt dat hij gestimuleerd wordt om elke dag op pad te gaan en interessante dingen te doen:

Knowing that my activity is being tracked and published to the world has been a really great motivator to do interesting things or try harder. Especially for things like whether to go running, or how fast/far I go. If no one else was watching I might cut corners, but now I feel like I’m being held accountable, like I’d be letting down my visitors and friends otherwise. I also found myself going out a bit more, and to more interesting, diverse places. Earlier this year I would go to the same burrito place 5 times a week; it was delicious. Now I find myself trying to mix it up for the benefit of the historical record.

Waar het nu nog een ludiek experiment lijkt, heeft Sharma wel degelijk grotere plannen met zijn platform. Zo werkt hij momenteel aan wat hij zelf ’the Gyroscope’ noemt:

Basically Gyroscope is version 2 of what I’ve made already. Since launching [April Zero] I’ve gotten hundreds of messages from people asking how they can get their own, many of them not in the Valley, wanting to pay money for it. After seeing it in action and playing with live data I think a natural response has been “Oh yeah, I need this.

Hopelijk is het dus slechts een kwestie van tijd, voordat wij data nerds zelf onze eigen data in een soortgelijke vormgeving kunnen bewonderen. Tot die tijd is AprilZero.com de moeite van het bekijken zeker waard.

Screen Shot 2014-08-11 at 18.06.55