‘Jongeren hebben totaal geen interesse in Apple Watch’

Jongeren hebben geen interesse in de Apple Watch. Dat blijkt uit twee onafhankelijke onderzoeken van het Amerikaanse investeringsbank Piper Jaffray. En dat terwijl ze toch ruimschoots interesse hebben in wearable tech.

De Amerikaanse investeringsbank deed het afgelopen jaar twee onderzoeken.

In het voorjaar deed het bedrijf een eerste onderzoek naar de interesse onder jongeren. Het stelde hen de vraag of ze een smartwatch van Apple zouden kopen voor een (toen nog fictief) bedrag van $350. Net voor de introductie herhaalde het bedrijf het onderzoek nog eens.

Zowel in het voorjaar (17%) als in het najaar (16%) blijkt de interesse voor de Apple Watch onder jongeren dramatisch laag. Zeker voor een product van Apple.

Hoewel er natuurlijk vraagtekens zijn te zetten zijn bij het feit dat beide onderzoeken nog vóór de officiële introductie plaatsvonden, is het desalniettemin opvallend dat de interesse afnam naarmate de introductie dichterbij kwam.

Met een stevig prijskaartje lijkt de Apple Watch bepaald geen product gericht op jongeren. Toch heeft Apple een behoorlijk aandeel in de jongerenmarkt: maar liefst 67% van de jongeren uit het laatste onderzoek waren in het bezit van een iPhone.

Investeringsbank Piper Jaffray is ondanks de lage interesse onder jongeren overtuigd van het succes van de Apple Watch. Onderzoekers verwachten dat er in 2015 in totaal 10 miljoen exemplaren van Apple’s slimme horloge worden verkocht.

Ter vergelijking: in 2013 werden er in totaal 2 miljoen smartwatches wereldwijd verkocht. De absolute marktleider dat jaar was de Galaxy Gear, Samsung verkocht 800.000  exemplaren van hun eerste slimme horloge.