Adobe wil marketing opnieuw uitvinden

Marketing moet opnieuw uitgevonden worden. Dat was de aftrap van het Adobe Digital Marketing Symposium 2014, dat vooral ging over de nieuwe manier van marketing bedrijven. Hoe bereik je je klant op de juiste locatie, op het goede moment en met het juiste doel?

Door inspirerende talks van onder andere Adobe en een aantal partners, werd er verteld hoe je met behulp van data het beste de customer journey kunt bepalen.

Mensen zijn gewend geraakt aan het gebruiken van meerdere apparaten op één dag. Ga maar eens na, je zoekt op je laptop naar een nieuwe TV. Vervolgens zit je in de trein je Facebook timeline te controleren waarbij je een advertentie tegenkomt van dezelfde TV. Tot nu toe is het herkenbaar, echter gaat het binnenkort verder.

Je loopt door de stad richting je werk en je krijgt een notificatie van de betreffende winkel met de vraag: kom binnen om de TV te testen. Je loopt naar binnen, maar twijfelt over de TV en je wilt weer de winkel uitlopen. Opnieuw krijg je een notificatie: “nog niet tevreden? Koop de TV nu en wij bieden u 10% korting aan.”

Het zou heel goed kunnen dat je even later over straat loopt met een 50 inch flatscreen TV richting je werk. Dit is een typische customer journey die in de nabije toekomst werkelijkheid kan gaan worden, waarbij alles gericht is op jou als individu.

Mobile is een game changer

De beschreven customer journey gaat erg ver in op de persoonlijke gegevens van de klant en wordt data-driven marketing genoemd. Er dient een profielschets gemaakt te worden aan de hand van de data die beschikbaar is. Deze data komt veelal van de klant zelf, waarbij mobiele telefoons en wearables centraal staan als hoofdleverancier van data. Deze apparaten leveren immers een enorme hoeveelheid aan informatie, die gebruikt kan worden om de communicatie naar jou toe te personaliseren.

De klant geeft een stukje privacy weg in ruil voor bruikbare functionaliteit. Je wordt persoonlijker benaderd en beter geholpen met het kiezen van je nieuwe TV dan ooit tevoren. Zelfs met korting als je nog niet helemaal overtuigd bent.

Plankenkoorts

Het programma bestond voor een klein deel uit presentaties van Adobe zelf met eigen use cases en voor een groot deel uit andere bedrijven die Adobe Marketing Cloud hebben geïmplementeerd. Een uitgebreid marketingplatform die alle data in de bovenstaande customer journey kan registreren en visualiseren.

Een van de bedrijven die presenteerden wat ze met behulp van Adobe aan het doen zijn, was bibliotheek.nl. Naast het feit dat ze een eigen band hebben en ogenschijnlijk door plankenkoorts geen live jam sessie konden doen op het ritme van moderator Jim Stolze. Ging het uiteindelijk toch maar over het opnieuw uitvinden van bibliotheek.nl. Een platform waarmee alle 60 lokale bibliotheken hun websites mee kunnen bouwen.

Het vernieuwde platform, dat met behulp van de software van Adobe is gerealiseerd, bespaard de bibliotheek.nl op dit moment 55.000 euro per maand ten opzichte van het voorgaande platform. In hoeverre de software van Adobe hierbij geholpen heeft, laten we in het midden.

Een andere use case was van de Technische Unie die met een nieuw platform genaamd thuiscomfort.nl, meer contact gaat zoeken met de klant in plaats van alleen met bedrijven. Analytics software van Adobe moet met behulp van visualisaties meer inzicht geven in de klanten, waardoor thuiscomfort.nl het platform kan bijstellen aan het gedrag van haar klanten.

Fancy onderwerpen

Het was een interessante middag, waarbij het erg duidelijk is dat de innovatie binnen marketing bij Adobe zelf ligt. Adobe is met haar software op dit moment de leidende draad met een goede visie die de digitale marketing opnieuw kan uitvinden. De bedrijven die gebruikmaken van de producten van Adobe lijken soms nogal de echte ‘innovatie’ te missen.

Door het toepassen van fancy onderwerpen als Growth Hacking en Lean Startup methodieken, wil dat nog niet direct zeggen dat je marketing ook daadwerkelijk opnieuw aan het uitvinden bent.