RTL Nederland maakt werk van big data en start een eigen ‘Consumer Intelligence’ afdeling

RTL Nederland bouwt momenteel aan een enterprise data warehouse binnen een eigen consumer intelligence afdeling, om zo kijkers en adverteerders in de toekomst beter te kunnen gaan bedienen. Dat blijkt uit onderzoek van onze redactie naar een aantal vacatures die RTL Nederland op dit moment online heeft staan. De TV zender is onder meer op zoek naar een universitair geschoolde ‘Data Detective‘ en een ‘Data Warehouse Owner‘.

Data science is volgens de vacaturetekst op mediastages.nl een nieuwe tak van sport binnen RTL. In het nieuwe Data Warehouse worden straks allerhande datasets aan elkaar geknoopt zoals clickstream data, transacties, email responses, social media data etc. Die worden uiteindelijk gebruikt voor ‘uiteenlopende toepassingen van data analyse’.

Het doel is het optimaliseren van producten en diensten, bijvoorbeeld het stimuleren van directe verkoop aan de consument, steunen van de verkoop van digitale advertenties, en het verbeteren van content selectie

De vacaturetekst meldt verder dat er voor het project een nieuwe afdelingen in het leven is geroepen: Consumer Intelligence. Deze afdeling is onlangs al begonnen aan de bouw van een operationele Data Store (ODS) en een data ware house (DWH).

Het big data project van RTL Nederland doet enigszins denken aan Katy, het systeem dat Telegraaf Media liet ontwikkelen door het team van Hyves, en dat nu bijdraagt aan het grote succes van buzzsite Upcoming.nl. Tijdens eDay liet TMG vorige week weten ‘wel te overwegen om Katy te licenseren aan buitenlandse mediapartijen, maar niet aan concurrenten in Nederland’. Geen wonder dat RTL nu zelf aan de slag gaat met big data.