Drie manieren waarop je Twitter tijdlijn gaat veranderen

Het mag geen verrassing zijn dat Twitter hard en hardop nadenkt over het verbeteren van hun diensten. De afgelopen maanden namen de geruchten alsmaar toe en dus neemt het bedrijf het heft in eigen handen. Er zijn drie manieren waarop Twitter gaat veranderen in de komende maanden.

Tijdens hun eerste ‘Analyst Day’ in San Francisco sprak CEO Dick Costolo over een serie wijzigingen die het bedrijf zal gaan uitrollen. “Een combinatie van deze veranderingen én het cumulatieve effect van deze veranderingen moet een nieuwe groei aanjagen”, aldus Costolo. Later omschreef het bedrijf de wijzigingen ook in een blogpost op hun site.

1. Meer video

Het delen van een video moet een stuk makkelijker worden. Op korte termijn wil Twitter het ook mogelijk gaan maken om video’s op te nemen, bewerken en delen via het platform en de apps zelf. “Naast de korte video’s via Vine denken we dat er veel meer plezier te halen is met het delen van video via ons platform”, aldus Kevin Weil, productmanager van Twitter.

De nieuwe videotoepassingen zouden in het eerste halfjaar van 2015 live moeten komen.

2. Een herdefinitie van Direct Messages

Terwijl je lekker losgaat op je Twitterfeed, is het in de schaduwwereld der Direct Messages steeds rustiger aan het worden. Door de opkomst van instant messaging apps als WhatApp en Facebook Messenger zag Twitter het rijk der DM’s sneller leeglopen dan World of Warcraft. Dat moet anders en dus heeft het bedrijf prioriteit gegeven aan een revamp van het DM-systeem.

Hoe en wat houden ze nog even geheim, maar we kunnen de eerste resultaten al vanaf volgende week gaan verwelkomen.

3. Diverse aparte tijdslijnen en ‘relevante tweets’

De meest gevreesde nieuwe feature zal ook uitgerold gaan worden: het tonen van ‘relevante tweets’. Op basis van je klikgedrag, volgers en een aantal virale aspecten zal Twitter’s nieuwe algoritme je de meest relevante tweets laten zien die je gemist hebt tijdens je afwezigheid van het platform. De vrees voor een ’top stories’-situatie zoals bij Facebook is natuurlijk niet  geheel ongegrond.

Daarnaast zal het bedrijf gaan werken met aparte en vooraf samengestelde tijdslijnen. Het idee is dat een vooraf samengestelde lijst van personen het makkelijker maakt voor nieuwe Twitter-gebruikers om aan de slag tegaan met de dienst. De wijzigingen aan de tijdslijn zouden vanaf begin 2015 volledig uitgerold gaan worden.