Google gaat Yelp achterna met de introductie van ‘Local Guides’

Het wordt druk op de markt van location-based services zoals Yelp en FourSquare nu ook de grote jongens zich melden. Eerder deze week zagen we dat Facebook de dienst ‘Place Tips’ lanceerde en nu is bekend dat ook Google bezig is om een ‘Local Guides‘ programma uit te rollen.

Google Maps is één van de meest gebruikte navigatiesystemen en je kunt er prima een restaurantje mee vinden. Maar het zou nog fijner zijn om op basis van reviews te kunnen zien of het restaurant ook een aanrader is, zoals dat wel het geval is bij Yelp. Om Google Maps ook deze mogelijkheid te bieden is Google nu bezig met de uitrol van het Local Guides programma.

product_localguidesupdate_v6_r4

De nieuwe functie doet sterk denken aan Yelp’s Elite, waarbij ‘hardcore’ gebruikers erkent worden op basis van het aantal geplaatste reviews en tips. Deze gebruikers krijgen vervolgens badges en worden met regelmaat uitgenodigd op speciale events en feesten.

Om Local Guides, dat vorige maand al geïntroduceerd werd, een boost te geven heeft Google nu ook gekozen om vaste gebruikers te belonen. Naast het motiveren van bestaande gebruikers hoopt Google ook nieuwe gebruikers aan te moedigen om zich te registeren.

De eerste versie van Local Guides was vrij minimaal. Om de dienst wat aantrekkelijker te maken heeft Google de dienst uitgebreid naar vier verschillende expert levels.  Als je 50 reviews plaatst krijg je een badge en word je uitgelicht als top reviewer op Google Maps voor Android en iOS. Behoor je tot de ‘elite’ van Local Guides, dan heb je recht om deel te nemen aan speciale communites van de dienst.