De Federal Aviation Administration (FAA) heeft dit weekend de (voorgestelde) regels onthuld voor commerciële drones. De regels die de FAA voorstelt zijn soepeler dan gedacht.
De opgestelde regels gelden alleen voor commerciële drones met een gewicht van minder dan 25 kilo. Alle drones dienen wel geregistreerd te worden bij de FAA.
FAA Administrator Michael Huerta zegt het volgende over de regels:
We have tried to be flexible in writing these rules. We want to maintain today’s outstanding level of aviation safety without placing an undue regulatory burden on an emerging industry.
Daarnaast geeft Huerta aan dat de komst van drones ons gebruik van het luchtruim radicaal kan veranderen. Zowel in positieve als in negatieve zin.
De regels
Dronepiloten, die 17 jaar of ouder moeten zijn, zullen voordat zij met het onbemande vliegtuigje mogen vliegen eerst een kennistest moeten doorstaan. Als zij de test volbrengen krijgen zij een licentie voor 24 maanden die hen toestaat om met drones te vliegen. Na 24 maanden dienen zij de test opnieuw te doen.
Het vliegen met drones mag vooralsnog alleen tijdens daglicht en de drone moet ten alle tijden zichtbaar blijven. De dronepiloot mag hierbij ook de hulp inschakelen van een tweede persoon die de drone in de gaten houdt.
Echter dient deze tweede persoon ook in het bezit te zijn van een drone-licentie. Dit houdt ook in dat het niet is toegestaan om de drone via een camera te besturen. Hierdoor is het zo goed als onmogelijk om de drones in te zetten als ‘koerier’ zoals Amazon dat voor ogen heeft.
Zoals verwacht mogen de drones niet hoger vliegen dan 152 meter en is de maximale snelheid voor de onbemande vliegtuigjes 160 kilometer per uur. Daarnaast is het niet toegestaan om ‘boven’ personen of drukke plekken te vliegen.
In verband met de weersomstandigheden is het alleen toegestaan om met drones te vliegen bij een zicht van meer dan 3 mijl. Waardoor het zeer waarschijnlijk niet mogelijk is om met drones te vliegen tijdens regenbuien.
De FAA heeft overigens laten weten dat deze regels ‘slechts’ een eerste stap zijn. De organisatie zal onderzoek blijven verrichten naar de drones.
Zo is de FAA bijvoorbeeld nog in beraad over het toevoegen van een nieuwe categorie. Het zou kunnen dat drones met een gewicht onder de 2,5 kilo in de toekomst wel vluchten over mensen mogen maken.