‘Slimme’ lantaarnpalen moeten verkeersopstoppingen voorkomen

Lantaarnpalen die ons helpen om files te vermijden en ons naar een lege parkeerplek leiden lijkt toekomstmuziek, maar misschien doen de ‘slimme’ lantaarnpalen wel eerder hun intrede dan wij denken.

GE is bezig met de ontwikkeling van slimme lantaarnpalen die verbonden worden met het Internet of Things. De lantaarnpalen zouden verkeerssituaties moeten kunnen detecteren en vervolgens notificaties kunnen sturen naar relevante ontvangers. Hiermee zouden het aantal ongelukken en de drukte in het verkeer moeten afnemen.

Stel, er staan een heleboel mensen bij een bushalte en niet iedereen past in de bus. Dan zal de lantaarnpaal kunnen detecteren dat het druk is bij de halte en vervolgens een notificatie sturen naar de busmaatschappij, zodat er een tweede bus langskomt om de passagiers op te halen.

3042152-inline-i-1-the-streetlights-of-the-future-may-help-cities-fight-traffic

Dit is slechts één van de mogelijkheden die GE voor ogen heeft met de slimme lantaarnpaal. Daarnaast wil GE dat de slimme lantaarnpalen ook files en lege parkeerplaatsen kunnen detecteren en autobestuurders hier vervolgens van op de hoogte kunnen brengen. Uiteraard zullen de notificaties verstuurd worden op basis van GPS locaties.

Rick Freeman, projectleider van GE, zegt het volgende over de ontwikkeling van de lantaarnpalen:

Overal op straat staan lantaarnpalen. In drukke gebieden, voorsteden, verkeersknooppunten en spoorwegovergangen. De palen zijn bij uitstek geschikt om te dienen als communicatiemiddel en kunnen ons realtime informatie bieden omtrent het verkeer.

Er zijn diverse applicaties te ontwikkelen voor de slimme lantaarnpaal. Zo is GE bezig om een applicatie te ontwikkelen die de palen ongelukken laat detecteren. Als er een ongeluk gebeurt kan de lantaarnpaal dit detecteren en medeweggebruikers op de hoogte stellen. Hierdoor is de kans een stuk kleiner dat er een file ontstaat.

Volgens Freeman zal het een dure operatie zijn om alle steden uit te rusten met dergelijke lantaarnpalen, maar betaalt de investering zich toch terug. Zo zouden de lantaarnpalen minder energie verbruiken omdat de lampen alleen branden als er verkeer is. Daarnaast komt het de veiligheid ten goede, waardoor indirect ook kosten bespaard worden, aldus Freeman. Hiermee wordt de trend van smart cities weer een nieuw leven ingeblazen.

GE is van plan om binnenkort te starten met pilots om de lantaarnpalen te testen. Er is echter één groot vraagstuk waar GE zich nog om moet bekommeren. Hoe zit het met onze privacy als de paal elke voetganger, fietser en automobilist kan detecteren?