Derde seizoen House of Cards op Netflix zorgt voor pieken in globale internetverkeer

Netflix Originals zijn wel wereldwijd te bekijken

Vorige week vrijdag was het dan eindelijk zover: het derde seizoen van House of Cards kwam beschikbaar op Netflix. Zoals gebruikelijk publiceert Netflix niets over het eventuele succes van een serie, maar een interprovider ontdekte flinke pieken in het internetverkeer, zo meldt Sandvine.

Sinds de lancering van het derde seizoen van House of Cards op Netflix is het internetverkeer wereldwijd behoorlijk aan het pieken. Zo constateerde een anonieme internetprovider een stijging van tien tot vijftien procent in het internetverkeer ten opzichte van het weekend voor de lancering. Op zondagavond werd door de provider een stijging van maar liefst 30 tot 35 procent waargenomen.

house-of-cards-traffic-comparison-1024x503

Volgens Sandvine, die het nieuws naar buiten bracht, is het echter niet met zekerheid te zeggen dat House of Cards een succesnummer is.

De internetprovider ziet alleen het internetverkeer dat over het netwerk van Netflix gaat, maar ze kunnen niet zien welke serie of film ze kijken. Echter mogen we op basis van het succes van House of Cards toch wel aannemen dat de lancering van het derde seizoen verantwoordelijk is voor de pieken.

Naast de pieken in het internetverkeer houdt House of Cards ook op Twitter de gemoederen flink bezig. Netflix heeft naar buiten gebracht dat tijdens de lancering van het derde seizoen maar liefst 648.374 tweets werden verstuurd. De social buzz die werd gegenereerd ging zelfs over de landsgrenzen van de VS.

house-of-cards-cities

Eerder deze week werd nog bekend dat je de kleding van de personages uit House of Cards realtime kunt scannen. LookLive lanceerde een dienst waarmee je direct het merk en de prijs van een bepaald kledingstuk kunt oproepen.