MindMaze werkt aan een VR headset die je via je hersenen kunt bedienen

MindMaze, een bedrijf op het gebied van neurotechnologie, gaat zich op de ontwikkeling van een virtual reality headset storten, zo meldt Slashgear. Het gaat echter niet om zomaar een headset, maar één die je kunt bedienen via hersenactiviteit.

Het bedrijf heeft inmiddels in de medische wereld zijn sporen verdiend op het gebied van neurotechnologie. Zo heeft MindMaze onder andere een systeem ontwikkeld waarmee hersensignalen kunnen worden gedetecteerd en geïnterpreteerd. Vervolgens kan het systeem hier acties aan koppelen, waardoor patiënten bijvoorbeeld geen fantoompijn meer hoeven te ervaren.

mindmaze

Echter kijkt het bedrijf nu verder dan de medische wereld en zoekt het naar oplossingen om dergelijke systemen in de wereld van het gamen en virtual reality te integreren. Volgens het bedrijf is het omzetten van hersenactiviteit in acties uitermate geschikt voor het spelen van videogames, waardoor je niet langer een controller nodig hebt.

MindLeap, zoals de headset van het bedrijf gaat heten, is uitgerust met diverse sensoren die hersensignalen kunnen oppikken. Vervolgens interpreteert het systeem de signalen, waarna er een actie aan het signaal wordt toegekend. Hiermee zijn gamers in staat om het spel te bedienen via gedachten, wat volgens het bedrijf vele malen sneller werkt dan handbediening of bediening via bewegingen.

Zo geeft het bedrijf aan:

Voordat je een beweging maakt of een knop indrukt, zal er eerst een signaal vanuit de hersenen verstuurt worden. Het signaal zorgt er vervolgens voor dat wij een handeling gaan uitvoeren. Doordat de headset het signaal direct omzet in een actie is er geen vertraging meer in de bediening.

Daarnaast is het systeem ook uitgerust met een camera dat 3D bewegingen detecteert, waardoor je wel gewoon de virtual reality ervaring op een goede manier kunt ervaren. Doordat je geen controller meer nodig hebt krijg je meer bewegingsvrijheid, aldus het bedrijf.

mindmaze

Vooralsnog heeft het bedrijf alleen demo’s gepresenteerd, maar werkt het hard aan een eerste versie voor het systeem. Binnen zes maanden hoopt het bedrijf een open-source versie te lanceren, zodat game-ontwikkelaars alvast aan de slag kunnen om het systeem te optimaliseren.