Sony gebruikt Indiegogo als ’test-platform’ voor nieuwe producten

Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van technologie en de innovatiedrang van concurrenten als Apple, is Sony achterop geraakt. Het bedrijf mag dan nog wel over een ‘behoorlijk’ aanbod van elektronische apparatuur beschikken, aan echte eye-catchers ontbreekt het Sony.

Alle reden voor de zesendertig jarige Takehiro Hagiwara om de innovatiedrang van Sony weer eens een nieuw leven in te blazen. De ontwikkelaar, die zijn plannen gesteund ziet worden door de CEO van Sony, heeft een Do It Yourself (DIY) oplossing bedacht voor het ‘Internet of Things’.

MESH, dat staat voor Make-Experience-Share, is een platform waar gebruikers eenvoudig eigen toepassingen kunnen ontwikkelen voor het Internet of Things. Om te kijken of er animo is voor het project heeft Hagiwara MESH gelanceerd als campagne op Indiegogo.

mesh

MESH bestaat uit een app en diverse losse ’tags’, waarmee gebruikers in staat zijn om op een snelle en simpele manier toepassingen te ontwikkelen voor het Internet of Things. Op deze manier probeert Hagiwara de creativiteit en het oplossend vermogen van personen te stimuleren. Daarnaast weet Sony op een slimme manier duidelijk te krijgen aan welke oplossingen behoefte is.

Zo kunnen gebruikers onder andere simpele toepassingen ontwikkelen waarbij zij een e-mail ontvangen als de voordeur opengaat of dat zij een push melding ontvangen als het regent, zodat zij hun paraplu niet vergeten. Via de app wordt er een toepassing ontwikkeld, die vervolgens in een ’tag’ wordt opgeslagen. Als de tag een handeling of activiteit registreert, wordt er een vervolgactie in gang gezet zoals het versturen van meldingen.

Het project is inmiddels geslaagd op Indiegogo. Zo wist MESH ruim 60.000 dollar op te halen en werd het doel van 50.000 dollar eenvoudig behaald. Het is echter nog maar de vraag of MESH een echte game-changer zal zijn, of dat het slechts gebruikt is als strategisch middel om de behoeften van de consumenten in kaart te brengen. De CEO van Sony liet eerder al weten dat hiermee de interne innovatiedrang van Sony weer op gang komt.