Duizend Nederlanders gaan eID testen als identificatiemiddel bij webwinkels

Duizend Nederlanders zullen deelnemen aan een pilot van eID, de opvolger van de DigiD. Tijdens de pilot zullen de gebruikers eID gaan gebruiken als identificatiemiddel bij enkele grote omnichannel winkels en diverse webwinkels, zo blijkt uit een rapport van Retailagenda.

De eerste gebruikers zullen eID gebruiken bij de aanschaf van producten in zowel fysieke winkels als webwinkels. In eerste instantie zullen minimaal duizend inwoners uit twee gemeenten deelnemen aan de pilot. Via het nieuwe systeem kunnen gebruikers zich identificeren en wordt alleen de noodzakelijke informatie getoond aan de ondernemer. Op het moment dat iemand alcohol koopt, zal de ondernemer via eID alleen het geboortejaar van de klant te zien krijgen. Het grote voordeel hiervan is dat ondernemers zekerheid hebben over de identiteit van een klant, terwijl consumenten niet bang hoeven te zijn dat er onnodig gegevens getoond worden.

De belanghebbende organisaties, waaronder Thuiswinkel.org, hopen in 2016 de vijf grootste webwinkels van Nederland aan te sluiten op het eID Stelsel. Vooralsnog zal de nieuwe manier van identificeren getest worden bij een beperkt aantal webwinkels, waarna uit resultaten moet blijken of het middel landelijk ingezet kan worden.

Uiteindelijk is het doel dat eID de vertrouwde DigiD gaat vervangen, zodat ook overheidsinstanties gebruik gaan maken van het eID Stelsel. Het nieuwe systeem moet ervoor zorgen dat persoonsgegevens beter worden beschermd en dat de kans op misbruik met persoonlijke informatie afneemt. Daarnaast zullen gebruikers meerdere identiteitsbewijzen toe kunnen voegen aan eID, waaronder een identiteitskaart en rijbewijs.