De 5 belangrijkste trends op SXSW 2015

Het zit er weer op, we zijn weer thuis. Vol inspiratie, zoals ieder jaar maart het geval is na een volle week Austin, Texas voor het SXSW Interactive festival aldaar. Het was dit jaar de 6e keer dat ik aanwezig mocht zijn bij dit bijzondere event, maar van wear-out is vooralsnog geen sprake: Ook dit jaar zat ik weer druk typend in het vliegtuig terug naar Amsterdam, alle learnings van de afgelopen dagen overpeinzend.

Want wat waren de belangrijkste trends dit jaar eigenlijk? En welke thema’s lijken juist zijn beste tijd te hebben gehad? SXSW is ieder jaar een prettige voorbode van dat wat er allemaal komen gaat op gebied van digitale media. Met meer dan 3000 sessies, panels en keynotes in amper 5 dagen tijd is de kans dan ook groot dat je nieuwe inzichten opdoet, of ideeën die al een tijdje ronddwalen in je hoofd, bevestigd worden. Mijn overzichtje van de belangrijkste trends dit jaar:

1. Meerkat

Voor het eerst in jaar smulden we in Austin weer van een nieuwe “breakthru app”: Meerkat. Het is deze week precies 8 jaar geleden dat ik op soortgelijke wijze ooit Twitter ontdekte, dankzij een blogpost van Maarten Lens Fitzgerald die de dienst ontdekte op SXSW dat jaar. In de voetsporen van Twitter volgde Foursquare, en daarna een hele sloot apps die de verwachtingen nooit waarmaakten. Maar met Meerkat lijkt dat anders: Vanaf het moment dat ik de app downloadde en voor het eerst opende daar op de straten van Austin, had ik weer even dat zelfde nostalgische gevoel als destijds met mijn allereerste tweets: Dit is echt heel erg gaaf, en wow, er kijken mensen!

Screen-Shot-2015-03-12-at-8.09.02-AM

Voor wie het nog niet weet: Meerkat is een app waarmee je met een druk op de knop een video livestream vanaf je mobiel start, die op dat moment direct “gepromoot” wordt via Twitter. In Austin gebruikten Johan en ondergetekende de app al snel voor een soort dagelijkse “SXSW Highlights Show” tijdens onze lunchpauze: Gewoon even babbelen over de sessies die je net bekeken hebt & het weer en de sfeer in Texas. Al snel konden we elke “uitzending” op 20-30 kijkers rekenen, en dat is gewoon erg gaaf.

Meerkat bleek een ideale app in combinatie met onze Karma Wifi hotspots. Zo konden we niet alleen vanuit de Austin Convention Center, maar ook live vanaf het bruisende 6th Street of de South Bites Foodtruck plaza uitzenden. Voor ons de ideale manier om eindelijk eens wat van die “bruisende sfeer” te laten zien waar elke SXSW ganger altijd zo hoog over opgeeft.

16617251877_2cdacd1f50_k

We waren niet de enige die Meerkat tijdens SXSW omarmden. Gedurende de week kreeg ik steeds meer pushalerts van (bekende) twitteraars en websites uit mijn Twitterfeed die de app hadden gedownload of een livestream waren gestart. Toch was het in het dagelijkse straatbeeld nog vrij exotisch om al pratend met je telefoon in het rond te lopen: Er waren menig sessies waar ik me licht gegeneerd voelde op het moment dat ik een livestream startte. Maar na een dag of twee begon ik de andere Meerkatters om me heen te herkennen: Nog niet in overweldigende aantallen, maar het was zeker dé hype van SXSW.

Gaat Meerkat dan nu het grote publiek bereiken en ook in Nederland de next big thing worden? Mijn verwachting is van wel. Zoals één van de sprekers dit jaar tijdens SXSW terecht opmerkte: “If your not upsetting anyone, you’re not really disruptive”. En zo geldt dat voor Meerkat ook: De app is zo simpel, bespot en bekritiseerd, dat het wel een succes móet worden.

2. Distributed Media

Distributed media was dit jaar een beetje het buzzwoordje van Buzzfeed. De grootste nieuwssite ter wereld (200 miljoen pageviews per maand), die dit jaar meerdere podia bezette tijdens SXSW met diverse talks, claimde het begrip om daarmee een naam te geven aan hun eigen social media strategie. Die heeft volgens BuzzFeed niet langer als voornaamste doel om meer lezers naar hun eigen platform te trekken:

466560780

“Het maakt ons niet meer uit of Buzzfeed lezers onze content lezen via hun email, Facebook, Snapchat, Tumblr of YouTube” aldus Jonah Peretti, CEO van Buzzfeed. “Als ze ons maar lezen!”. Volgens Peretti zijn teveel media bezig met het inzetten van social media als trafficdriver naar hun eigen platform, omdat daar “de advertenties verkocht worden”. Dat pikken de lezers al lang niet meer, en dus moet je doelstelling zijn om relevant te zijn op elk platform.

lisa-frank-underwood

BuzzFeed richte daarom een aparte social media afdeling op binnen de redactie, BFF, die enkel en alleen content voor de social kanalen maakt. Grappige GIFjes voor Vine of Tumblr of een video met Obama voor YouTube. Ook gebruikt BuzzFeed zijn BFF kanalen als kweekvijver en testomgeving voor grapjes en potentiële virals: Zo worden artikelideeën gewoon in de community gedropt om te kijken hoe de reacties zijn en of dat mogelijk een hit kan opleveren.

Behalve BuzzFeed zijn al veel andere online media op deze manier met social media bezig. De Instagram journaals van BBC en Vice werden veelvuldig genoemd maar ook alle newsjacking memes passeerden de revue. Hoog tijd voor Nederlandse media om social media niet langer als trafficdriver maar als zelfstandige content vertical te gaan zien.

anigif_enhanced-20784-1423724905-11

3. Wearables fatigue?

Het is vier jaar geleden dat ik met mijn Fitbit records brak tijdens SXSW, en dus erg hip en happening was. Met nadruk op wás. De afgelopen jaren waren wearables en activity trackers een populair onderwerp op het festival, maar dit jaar leek er een duidelijke terugval te zitten in het aantal sprekers rondom het thema.

Veelzeggender was misschien het gegeven dat je nog maar weinig early adopters rond ziet lopen met een spraakmakende wearable. Toen ik op zeker moment een wat oudere meneer met een Google Glass uit een auto zag stappen moest ik onverhoopt toch even lachen: Ze bestaan nog!

Het stopzetten van de ontwikkeling van de Nike Fuelband lijkt in de VS een betekenisvolle ontwikkeling te zijn geweest in de populariteit van wearables: Opende het sportmerk 3 jaar geleden nog een popup store in Austin waar SXSW gangers urenlang in de rij stonden om het ding te bemachtigen, dit jaar zie je niemand meer met een Fuelband.

Screen Shot 2015-03-23 at 22.23.17

Dit jaar lijken de sessies die wel gaan over wearables of activity trackers zich meer te focussen op specifieke toepassingen van de devices: Een wearable gebruik je als af wilt vallen, je sportprestaties wilt monitoren of een route wilt navigeren. Dat stelt ook Gonny van der Zwaag, schrijver van het boek Fit met Apps en Wearables en één van de Nederlandse sprekers op SXSW Interactive 2015.

Natuurlijk is het nog even de vraag hoe we volgend jaar tegen het onderwerp aankijken. Dan is de Apple Watch, die over 2 weken uitkomt, alweer een jaar in de winkel en is waarschijnlijk voor eens en voor altijd duidelijk of wearables nu wel of niet ons leven compleet gaan veranderen.

Tesla_AppleWatch_ELEKSlabs_62

4. The Internet of Things

Waar wearables dit jaar toch een enigszins gedateerd onderwerp waren, zo innovatief en populair waren de sessies die met het internet of things te maken hadden. Want hoe design je eigenlijk een app voor een wasmachine of koelkast? Wat is de impact van spraakgestuurde toepassingen op het ontwerpproces en hoe gaan iOS of Android toepassingen straks naadloos werken in je auto, op je thermosstaat, TV én smartphone?

Screen Shot 2015-03-23 at 22.15.23

Kortom: De uitdaging van de digitale voorhoede is opnieuw groot als het gaat om het bedenken van oplossingen voor al deze nieuwe mogelijkheden. De animo voor sessies die met het onderwerp te maken hadden bleek dan ook groot. Een aparte sidetrack rondom de toekomst van de zelfrijdende – en zelfs vliegende! – auto was enorm populair onder alle SXSW gangers maar ook de diverse sessies over het design van IoT toepassingen kon steevast op volle zalen trekken.

Mijn verwachting is dat het onderwerp de komende jaren alleen nog maar relevanter wordt voor iedereen die werkzaam is in digitale media. Volgend jaar kunnen we dan ook vast op drie keer zoveel sessies rekenen rondom slim witgoed, smart cars en universele besturingsprotocollen en API’s. Wie zich voor die tijd alvast wil inlezen kan uiteraard hier op Numrush terecht.

5. Data Driven Journalism

Veruit mijn hoogtepunt van SXSW 2015 waren de sessies rondom data driven journalism. Diverse grote online media waaronder BuzzFeed, Mashable, Refinery29, NPR, Huffington Post en Vice waren in Austin aanwezig om te vertellen over de wijze waarop hun voltallige redactie op dit moment realtime op de hoogte wordt gehouden van de meest actuele trafficaantallen en virale populariteit van hun content en hoe dat hun nieuwsgaring en distributie beïnvloedt.

Wordt er een drop in de traffic waargenomen? Dan wordt er direct contact opgenomen met Facebook, Pinterest, Twitter of gezocht naar een andere vaak algoritmische oorzaak: De dagelijkse bezoekersaantallen zijn voor deze sites geen sinecure meer en worden dagelijks onder een vergrootglas gelegd zodat bekeken kan worden hoe de content, social media inspanningen of site indeling kan worden geoptimaliseerd ten behoeve van het hoogst haalbare resultaat.

thedress

Diezelfde data driven newsroom systemen worden overigens ook gebruikt voor het scoopen van mogelijke virale content op de meest duistere plekjes van het internet. Zo werd de wereldwijde viral #TheDress door BuzzFeed gescoopt in een van de comments op hun social kanalen. Het plaatje van de tweekleurige jurk werd in een week tijd het meest gelezen en gedeelde bericht op BuzzFeed ooit. Daar liet de site het overigens niet bij zitten, het schreef – op basis van alle vergaarde data via social en bijvoorbeeld zoekopdrachten op het platform zelf – nog 39 andere, gerelateerde artikelen over #TheDress, die eveneens voor enorme traffic cijfers zorgen.

Goedkope clickbait of de toekomst van online publishing en – mogelijk – eindelijk weer een viable businessmodel? You tell me, maar ik vermoed dat laatste.

SXSW 2015 gemist?

Lijkt het je wat om volgend jaar zelf ook naar SXSW te gaan? Vanaf a.s. zomer gaan de kaarten voor de 2016 editie alweer in de verkoop. Wil je graag zelf een verhaal vertellen op SXSW Interactive? Meld je dan in juli dit jaar aan voor de Panel Picker: De voorstellen die op het meeste bijval vanuit de community kunnen rekenen worden door de organisatie geselecteerd en wie weet sta jij volgend jaar zelf op het podium in Texas.