Zo groeide Bla Bla Car naar een internationaal topbedrijf

Nicolas Brusson van Bla Bla Car praatte op The Next Web Conference over hoe Bla Bla Car is gegroeid. Ook deelde hij hoe zij de markt zagen bij het opstarten van het bedrijf.

Share costs, share experiences - Nicolas BrussonVoor wie Bla Bla Car niet kent: het bedrijf laat mensen hun rit delen. Wanneer je naar Parijs rijdt, ben je een hoop geld kwijt en is het hartstikke saai. Als je je rit op Bla Bla Car zet, kunnen andere leden jou vinden en een plek in je auto reserveren. Zo besparen jullie allemaal geld en het is nog gezelliger ook.

In maart 2015 waren er 15 miljoen leden actief op Bla Bla Car. Vandaag zijn het er zo’n 20 miljoen, omdat Bla Bla Car gisteren bekend maakte dat ze in Mexico een bedrijf hebben ge’acqui-hired’, zoals Brusson uitlegde.

Europees bedrijf

Het bedrijf begon in 2009 in Frankrijk, maar had wel al de ambitie om internationaal te werken. In 2010 was het een Frans bedrijf. In 2011 was het een Frans bedrijf met Europese ambities en in 2014 was het een Europees bedrijf. Dit liet Brusson zien aan de hand van investeringsronden.

Brusson vertelde over hoe zij de markt zagen bij het starten van Bla Bla Car. Ze wilden niet alleen in Frankrijk actief zijn, maar kozen heel Europa als doel. Is dat haalbaar, is die markt niet te klein? Hij vergeleek Europa met Amerika. Europa heeft meer inwoners, meer auto’s per 1000 inwoners en meer mensen hebben een smartphone. Maar ook heeft Europa 24 officiële talen, tegenover één taal in Amerika.

Om het product ‘Bla Bla Car’ juist in de markt te kunnen zetten heeft Bla Bla Car een multicultureel team. Europa wordt als een markt benaderd, maar er wordt wel rekening gehouden met de verschillende waarden in verschillende landen.

bla bla car

Acqui-hire

Hoe het bedrijf zo is gegroeid? Door middel van het eerder genoemde ‘acqui-hire’. Vind een goed lokaal bedrijf, zodat je gelijk lokaal relevant bent. Dit heeft Bla Bla Car toegepast in Duitsland, Italië, Polen, Rusland, Oekraïne, Rusland, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Servië en Mexico.

Ondertussen komt 75% van de gebruikers niet uit Frankrijk vandaan en komen 50% van de gebruikers binnen bij het bedrijf dankzij deze overnames.

Brusson gaf ook nog wat tips voor de uitdagingen die snel groeiende startups tegenkomen:

  1. Wijs iedereen naar dezelfde richting
  2. Verlies niet je doel uit het oog
  3. Wees globaal consistent en lokaal relevant