Top CEO’s maken meer gebruik van Twitter dan Facebook

Elke zichzelf respecterende CEO heeft tegenwoordig een social media account, zou je denken. Maar opvallend genoeg is dat in bijna alle gevallen een Twitter of Linkedin profiel, en geen Facebook pagina. Dit blijkt uit een nieuw social media onderzoek van PR bureau Weber Shandwick.

De studie deed onderzoek naar social media gebruik onder de Top 50 bedrijven in de Fortune 500. In 10% van die bedrijven hebben de CEO’s een eigen Twitter profiel, maar slechts 2% heeft ook een Facebook pagina. Linkedin scoort beter dan beide sociale netwerken: 22% van de CEO’s heeft een Linkedin profiel. In 2012 was dat nog slechts 6%.

De uitkomsten van het onderzoek zijn met name opvallend omdat in 2012 nog 10% van de CEO’s een Facebook profiel hadden. Zij hebben het sociale netwerk dus verlaten omdat het volgens de onderzoekers “niet langer een meerwaarde biedt”. “Van Twitter en Linkedin is inmiddels bewezen wat je er als CEO of professional aan kunt hebben. Dat is bij Facebook veel minder het geval” aldus een woordvoerder van Weber Shandwick.

Schermafbeelding 2015-05-18 om 10.20.59

Wat verder opvalt is het relatief lage percentage CEO’s dat uberhaupt een social media account heeft: Slechts 28%. Het aantal is wel iets toegenomen, want in 2012 had slechts 18% van de Fortune 500 topmannen en vrouwen een profiel op social. Toch is het vreemd dat het overgrote merendeel nog steeds besluit om ‘niet mee te doen aan de hype’.

Wel is het zo dat ruim de helft van de onderzochte Top CEO’s inmiddels op YouTube te vinden is in een interview of anderzijds promotionele (bedrijfs)video. Het belang van een online presence en videomarketing wordt dus wel degelijk ingezien.

Overigens houdt het onderzoek ook geen rekening met de frequentie waarmee de CEO’s hun social media profielen bijhouden, en wordt er alleen gekeken naar het feit of de topman of vrouw uberhaupt een profiel heeft. Berkshire Hathaway CEO Warren Buffet heeft bijvoorbeeld al 2 jaar niet getwitterd, nadat hij zijn account in 2013 aanmaakte. Van anderen is bekend dat ze wel op social media actief zijn, maar iemand hebben ingehuurd om hun updates te schrijven.

Ook is het denkbaar dat sommige CEO’s wel degelijk op Facebook (of Twitter) zitten, echter niet onder hun eigen naam. Bekend is dat veel bekende en beroemde mensen op social media een alias hanteren om hun privacy te waarborgen. Het volledige onderzoek lees je hier.