Smartphone-gebruikers spenderen 85 procent van hun tijd aan apps

Heb je als bedrijf of platform een app nodig of is het weggegooid geld? Als je naar de cijfers van onderzoeksbureau Forrester Research kijkt, dan is het geen verkeerde investering, want smartphone-gebruikers spenderen 85 procent van hun tijd in apps.

Die cijfers zijn helaas niet alleen maar rozengeur en manenschijn, want het grootste deel van deze tijd gaat op aan vijf populaire apps. Welke apps dat zijn verschilt van persoon tot persoon: de een stuurt vooral berichten, terwijl anderen het liefst de hele dag games spelen. Naast deze vijf populaire apps zouden we maandelijks nog zo’n twintig andere apps gebruiken, maar de rest staat onaangeraakt op onze telefoon.

Forrester Research kwam tot deze conclusie op basis van de gegevens van 2.000 Amerikaanse smartphone-gebruikers. Sociale media en berichtenapps bleken het populairst en slokten 21 procent van onze tijd op. Vooral bedrijven als Facebook (13 procent) en Google (12 procent) scoorden goed.

Andere apps die goed scoren zijn te vinden in de categorieën videodiensten (9 procent), games en muziek (6 procent), winkelen (5 procent) en e-mail (4 procent). Wat we hieruit kunnen opmaken? Forrester adviseert bedrijven daarom alleen te investeren als ze al beschikken over een groep loyale, vaste klanten. Het zou dan ook meer lonen om te investeren in een goede mobiele website.