Flipkart wilt modetrends voorspellen aan de hand van jouw foto’s

We kennen allemaal Amazon en eBay, maar Flipkart is voor ons Europeanen nog vrij onbekend. Flipkart is namelijk de leider op het gebied van e-commerce in de snelgroeiende Indiase markt. Het bedrijf richt zich met zijn app en website vooral op electronica, boeken, muziek en films. Het lijkt er nu op dat de Flipkart-app nog een heel stuk slimmer gaat worden.

Flipkart-Mobile-App-620x400

Op de MobileBeat-conferentie van Venture Beat liet productmanager Punit Soni weten dat de applicatie een interessante toekomst tegemoet gaat. De mobiele app van Flipkart laat consumenten op dit moment al foto’s maken van kleding die zij mooi vinden. Vervolgens laat de app zien waar ze deze items kunnen kopen. Maar als het aan Soni ligt, wordt de applicatie nog slimmer. Hij vraagt zich namelijk af of het mogelijk is om op basis van anonieme foto’s de laatste fashiontrends te voorspellen. Met deze informatie is het uiteindelijk de bedoeling om consumenten te helpen bij het kopen van de juiste items.

venturebeat-flipkart

Als deze functie in de nabije toekomst definitief is, zorgt dat ervoor dat Flipkart een sterke positie verovert in de mobiele e-commerce. Het bedrijf laat namelijk weten dat 70 procent van alle transacties via mobiele apparaten loopt. Daarnaast blijft het kapitaal van het bedrijf maar groeien. Volgens The Wall Street Journal verdiende het bedrijf twee maanden geleden nog 550 miljoen dollar. De waarde van Flipkart wordt inmiddels op 15 miljard dollar geschat.

Om de nieuwe feature in te voeren heeft het bedrijf mensen aangenomen die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van algoritmes. Flipkart wil namelijk niet afhankelijk zijn van bestaande technologieën en wil daarom juist eigen tools creëren.