Adidas koopt Runtastic en is in één klap tientallen sport-apps rijker

Adidas wil zich verder ontwikkelen op het gebied van sport-apps en heeft alvast een belangrijke stap gezet. De sportgigant is namelijk de nieuwe eigenaar van Runtastic, een bedrijf dat fitness-apps ontwikkelt voor smartphones.

Adidas heeft daar flink voor in de buidel moeten tasten, want de Duitsers betalen 220 miljoen euro voor het bedrijf. Runtastic werd in 2009 opgericht in Oostenrijk en ontwikkelde de afgelopen jaren meerdere applicaties om je prestaties op het gebied van hardlopen, fietsen of fitness vast te leggen. De Runtastic-apps zijn de afgelopen jaren 140 miljoen keer gedownload en hebben 70 miljoen geregistreerde gebruikers, dus Adidas heeft er in een klap een hoop sporters bij.

Runtastic heeft zich de afgelopen jaren ook steeds meer gerichten op het ontwikkelen van hardware, zoals GPS-horloges en smartphone-houders voor je fiets. Er is zelfs een speciale fitness-app voor de Oculus Rift, zodat je je ook thuis in de sportschool kunt wanen. Die producten en diensten zijn nu volledig in handen van Adidas, want de Duitsers nemen het bedrijf voor de volle honderd procent over. Alle Runtastic-werknemers blijven aan en behouden hun werkplek in Oostenrijk en San Francisco.

“We hebben ontzettend veel ideeën en producten klaar staan, dus we zijn zeker nog niet klaar”, aldus Runtastic-baas Florian Gschwandtner. “We geloven net als Adidas dat we samen unieke producten kunnen maken en onze community een ongelofelijke ervaring kunnen bieden. Hoe we dat gaan doen? Dat laat ik nog even in het midden, om de spanning een beetje op te bouwen.”