Waarom start Google met Youtube Gaming?

Youtube Gaming

Youtube Gaming is sinds vandaag te gebruiken via de website en stelt iedereen in staat om live video te delen van de spellen je speelt. Hiermee gaat internetgigant Google de strijd aan met livestreamingdienst Twitch.tv, een site die maandelijks 100 miljoen bezoekers trekt. Hoewel beide diensten uniek zijn qua functionaliteit hebben ze één ding in gemeen: ze trekken kijkers die over het algemeen moeilijk te bereiken zijn.

Youtube Gaming is een portaal waar je kunt kijken naar live gameplay van andere gamers. De webapp heeft een unieke en frisse opmaak waardoor het duidelijk gescheiden wordt van het traditionele Youtube. In tegenstelling tot Twitch.tv kun je bij Youtube Gaming terugspoelen bij een live-uitzending. De reacties die naast de video verschijnen zijn wel vergelijkbaar met de andere dienst. Links in het scherm worden populaire games weergegeven en rechts de populaire kanalen. Niet alle video’s die worden getoond zijn een livestream, er zit ook content tussen waarvoor je voorheen naar een traditioneel Youtube-kanaal moest navigeren.

Het gaat goed met de gamesindustrie: uit een onderzoek van de ESA (Entertainment Software Association) blijkt dat 4 van de 5 Amerikaanse huishoudens een over een apparaat beschikt dat gebruikt wordt om games te spelen. De industrie zorgt voor steeds meer omzet, vooral door de opkomst van mobiele games die een breder publiek aanspreken. En de gamer wordt steeds diverser: vrouwen zijn volgens hetzelfde onderzoek goed voor 44% van de gamers, en games krijgen steeds grotere budgetten. Waar Transformers: Age of Extinction 15 weken nodig had om één miljard omzet te produceren deed Grand Theft Auto V dat in slechts een week.

Home_Feed_Tablet.0

Maar meer opvallend is de opkomst van de gamevideo’s, die ontzettend populair zijn onder een jonger publiek. Het is geen toeval dat ’s werelds bekendste Youtuber, PewDiePie, een gamekanaal runt waarop te zien valt hoe hij spellen speelt. Waar PewDiePie voor zijn bijna 39 miljoen volgers vooral games op een grappige manier belicht, heeft hij bewezen dat er een enorme markt bestaat met een publiek dat zit te wachten om andere mensen aan het spelen te zien. De Youtube-ster brengt games naar een jong publiek op een medium met bijna geen technische obstakels: je kunt meer over het succes van PewDiePie lezen in dit artikel van Kotaku.

kijken gemiddeld langer naar een gamevideo Degene die de video’s/streams bekijken spenderen er uren aan: ze zijn volledig betrokken bij de content en kijken gemiddeld langer naar een gamevideo dan naar andere soorten video’s. En de snelst groeiende groep die naar gamecontent kijkt? Vrouwen die ouder zijn dan 25 jaar.

Youtube Gaming

Meer belangrijk is het feit dat Youtube en de gamingkanalen niet enkel gamers bereiken met deze content. Volgens Google beschouwt slechts 37% van degene die game-gerelateerde video’s bekijken zichzelf als een gamer. Vaak gebruikte de kijkers de volgende analogie: “You don’t have to play soccer to enjoy it on TV”. Daarnaast blijken deze video’s ontzettend veel jongeren (18-24) aan te trekken, een groep die vaak moeilijk te bereiken is door adverteerders en bedrijven. Een aparte gamesectie zou voor Google ontzettend belangrijk kunnen zijn. Een plek waar zij adverteerders samen kunnen brengen met mannelijke en vrouwelijke millennials, die erg betrokken zijn bij de content die ze consumeren.

You don't have to play soccer to enjoy it on TV De vergelijking met sport is geen toeval, gametoernooien trekken geruime tijd al een hoop kijkers. Recent trok de Dota 2 International Championships tientallen miljoenen kijkers naar livestream-kanalen zoals Youtube en Twitch.tv. Ook was het toernooi waar totaal 18 miljoen dollar aan prijzengeld op het spel stond te zien op ESPN en in verschillende bioscopen in de Verenigde Staten.

De stijgende populariteit van ESports in het westen is voornamelijk te danken aan Twitch.tv, een livestreamplatform dat zich volledig op games richt. Twitch.tv is ontstaan uit het (even) populaire Justin.tv, maar werd al snel groter dan die dienst. In 2014 kocht Amazon het bedrijf voor ongeveer 1 miljard dollar nadat verschillende andere partijen ook interesse hebben getoond in de livestreamdienst. Twitch.tv trekt maandelijks meer dan 100 miljoen unieke bezoekers en er zijn anderhalf miljoen streamers die gebruik maken van de dienst.

Twitch.tv homescreen

Twitch.tv – een overzicht van alles games die je kunt bekijken

Twitch.tv heeft zijn succes te danken aan veel verschillende aspecten, maar de meest voor de hand liggende is dat de service goed koopadvies biedt. Door de opkomst van zogenaamde indiegames, games die zonder grote uitgevers en vaak door kleine teams gemaakt worden, is het totale aanbod aan games gestegen. Daarnaast is het zo dat (video)recensies van games vaak dagen of weken na de release van een spel verschijnen. Op Twitch.tv kun je direct kijken naar een game naar keuze.

Of het nu om Youtube-ster PewDiePie of Twitch.tv-streamers gaat, deze nieuwe generatie bekendheden communiceren op een hele gelijkwaardige manier met hun publiek. De miljoenen kijkers zien de streamers meer als alledaagse mensen die toevallig iets delen, waardoor de streamers boodschap extra waarde krijgt. Bekende streamers weten op deze manier miljoenen mensen aan zich te binden die hun volgen ongeacht welke games ze spelen.

Naast kijkers die zich puur voor de entertainment op streamingwebsites bevinden is er ook een kleinere groep die Twitch.tv gebruikt om hun gamingvaardigheden te verbeteren door te leren van professionals. De over het algemeen best bekeken streams zijn die van competitieve strategie- of MOBA-games. In beide soorten spellen is strategie een cruciale component en het is daardoor ook logisch om bij professionals mee te kijken om je eigen spel te verbeteren.

Het is logisch dat Google geïnteresseerd is in Twitch.tv, livestreaming van games op Youtube zou het platform nog krachtiger maken voor zowel de gebruiker als de adverteerder. Google heeft Youtube de afgelopen tijd al van verschillende opties voorzien om het plaatsen van gamecontent aantrekkelijker en makkelijker te maken. Zo is het sinds dit jaar mogelijk om video’s te plaatsen met 60 frames per seconden, wat vloeiendere beelden oplevert.

En waar Youtube onbetrouwbaar was tijdens de livestreams van grote gametoernooien, liet het bedrijf tijdens het laatste evenement zien er klaar voor te zijn. De kwaliteit was geweldig en de stream kende geen problemen. De Youtube-stream van de Dota 2 International Championships had in tegenstelling tot die van Twitch.tv een terugspoelfunctie zodat men op ieder moment kon inhaken.

Voorbeeldvideo van Mario Kart met 60 frames per seconde

Google lijkt er in geslaagd om een allesomvattend platform te creëren dat precies aansluit bij de doelgroep die voornamelijk af kwam op de gaming content van Youtube. Laten we hopen dat de volgende Youtube-sterren uit een net zo interessante hoek komen als deze. De iOS- en Android-app zijn momenteel nog niet te downloaden in de Nederlandse appstores.