‘Traditionele automakers minder optimistisch over zelfrijdende auto dan Google’

Traditionele automakers als General Motors, Volkswagen en zelfs Tesla zijn veel minder optimistisch over de snelle uitrol van zelfrijdende auto’s dan Google. Dat stelt Reuters, dat met een aantal Amerikaanse vertegenwoordigers uit de industrie sprak.

Hoewel Google zijn pijlen blijft richten op een volledig autonoom voertuig, gelooft Raj Rajkumar niet dat de mens het stuur voorlopig helemaal uit handen hoeft te geven. Rajkumar, onderzoeker aan Carnegie Mellon en pionier op het gebied van zelfrijdende voertuigen, verwacht dat de evolutie over veel meer schijven zal lopen en de mens pas over tientallen jaren echt het stuur los laat.

Tegenover Rajkumar vinden het hoofd van Google’s zelfrijdende autodivisie, Chris Urmson. Sinds 2009 is hij het hoofd van de divisie binnen Google die gelooft in een hele andere filosofie: een volledig autonoom voertuig, zonder kans op menselijke fouten, in massaproductie in 2020. Saillant detail? Urmson en Rajkumar waren voorheen collega’s aan Carnegie Mellon.

Urmson stelt dat een hybride oplossing, waarbij slechts delen van een auto autonoom kunnen handelen, weliswaar bepaalde risico’s kan wegnemen; het stelt fabrikanten ook voor nieuwe risico’s die met huidige technologie niet makkelijk op te lossen zijn. “Hoe beter de technologie wordt, des te onbetrouwbaarder wordt een menselijke chauffeur”, aldus Urmson.

1200px-Tesla_auto_bots

Andere kijk

Die alles-of-niets benadering vinden we niet in de hele industrie terug en al zeker niet in de voertuigen die grote fabrikanten de komende 2 tot 3 jaar op de markt zullen brengen.

General Motors, Volkswagen en zelfs ‘disruptor’ Tesla kiezen voor een semi-geautomatiseerd scenario, meer in lijn van Rajkumar gedachtegoed. Stap voor stap worden de voertuigen slimmer en autonomer: van zelf inparkeren tot zelf komen voorrijden zoals Tesla wil lanceren. Daarnaast test Tesla intussen ook al hun ‘Autopilot’-functie, waarmee bestuurders op snelwegen het stuur kunnen loslaten en de auto zelf bijstuurt waar nodig.

Andere technologie, zoals adaptieve cruise control, automatisch remmen in geval van nood of het bijsturen op de snelweg zijn de afgelopen jaren al geïntroduceerd en moeten bestuurders bekend maken met het autonome fenomeen.

Regulering

Een andere reden dat veel autofabrikanten kiezen voor een geleidelijke introductie van nieuwe technologie, is de uitdaging met het orde krijgen van wetgevingen en regulering.

Met name het bepalen van de regels van wel of niet handmatig sturen zorgen in de VS momenteel voor kopzorgen. Eenmaal afgeleid blijkt het namelijk lastig om de aandacht van de bestuurder weer terug op de weg te krijgen, blijkt uit onderzoek. In geval van nood reageerde de meeste bestuurders gemiddeld pas na 17 seconden (!) op de melding dat het stuur moest worden overgenomen.

En dan is er nog de interactie tussen autonome voertuigen en voertuigen bestuurd door mensen. Volgens Google zouden alle ongelukken met hun zelfrijdende auto’s veroorzaakt zijn op momenten dat een mens de auto bestuurde óf werd de auto geraakt door een ander (door mensen) bestuurd voertuig. De vraagtekens rond deze ongevallen zorgen er voor dat traditionele fabrikanten vooralsnog niet vol gas gaan op zelfrijdende voertuigen.

De Amerikaanse vervoersautoriteit stelt dat het druk bezig is om met diverse bedrijven te overleggen. Woordvoerder Mark Rosekind: “We proberen te voorkomen dat innovatie tegen een muur van regelgeving loopt!” Het heeft er, zeker in de VS, dan ook alle schijn van dat de traditionele autobedrijven vooral die ontwikkelingen even afwachten.