Adblock Plus gaat sommige advertenties toch tonen

Adblock Plus, één van de meest populaire adblockers, richt een onafhankelijke organisatie op die moet beslissen over welke advertenties getoond moeten worden. De ontwikkelaar van Adblock Plus, Eyeo won gisteren een rechtszaak die aangespannen was tegen het bedrijf door Duitse uitgever Axel Springer. Adblock Plus is ook sinds kort te downloaden op iOS-apparaten.

Het bedrijf heeft besloten, om waarschijnlijk toekomstige rechtszaken voor te zijn, om bepaalde advertenties die goedgekeurd zijn door de onafhankelijke organisatie, toch te tonen. Gebruikers hebben nog wel de opties om alle advertenties te blokkeren.

De precieze eisen zijn nog niet bekend. Wel laat het bedrijf weten dat advertenties niet “vervelend” of “opdringerig” mogen zijn. Een pop-up-advertentie die automatisch video begint te spelen wordt bijvoorbeeld nooit goedgekeurd. Toch ontvangt Adblock Plus veel kritiek op het voorstel. Bedrijven krijgen namelijk de optie om te betalen om ‘betere hulp’ te krijgen bij het maken van advertenties die goedgekeurd worden.

Een woordvoerder van Eyeo laat weten dat slechts 10 procent van de 700 goedgekeurde websites betaald hebben. Maar experts blijven kritisch: alle bedrijven die hebben betaald voor hulp zijn op de zogenaamde ‘whitelist’ gekomen.

De exacte eisen voor goedgekeurde advertenties worden bepaald door de gebruikers van Adblock Plus, dat laat de mede-oprichter weten:

Users determined the original criteria and can object in our forum to whitelisting proposals – but since we were the only ad-blocker to offer such a compromise, we have taken on a large role in the day-to-day maintenance of the criteria. We have been looking for a way to make the Acceptable Ads programme completely independent while also updating the criteria to evolve with changing forms of online advertising, aldus Till Faida.