Zo gaan Volvo’s in 2017 autonoom rijden in Zweden

Volvo gaat in 2017 honderd zelfrijdende Volvo XC90s loslaten op de Zweedse wegen. De automaker heeft vandaag extra informatie vrijgegeven over hoe de ‘Auto Pilot’-functie precies gaat werken.

De Auto Pilot-functionaliteit werkt niet overal en werkt enkel in de honderd speciaal gefabriceerde Volvo XC90s. Zoals je in de onderstaande video kunt zien, werkt Auto Pilot voornamelijk samen met de navigatie van het voertuig. De bestuurder krijgt de mogelijkheid om de auto om te toveren in een zelfrijdende auto, als de route gebruikt maakt van bepaalde snelwegen.

De functie lijkt erg op de zelfrijfunctie van de vrachtwagen van Daimler, waarbij de autopiloot ook enkel te gebruiken is op snelwegen. De test van Volvo zal plaatsvinden rondom de plaats Gothenburg, een stad aan de westkust van Zweden.

De autopiloot is alleen te activeren als het systeem van de Volvo het aangeeft, met een speciale knop aan het stuur van de XC90. Eenmaal geactiveerd kun je op je dashboard zien hoeveel minuten je ongeveer hebt totdat je zelf het stuur over moet nemen. In de tussentijd kan de chauffeur zich richten op andere dingen.

De Volvo heeft 360-gradensensoren om andere auto’s en eventuele obstakels waar te nemen. Als de autopiloot iets zelf niet op kan lossen wordt de chauffeur op de hoogte gebracht. Als je niet reageert op het alarm zal de Volvo zichzelf tot stilstand brengen, maar dit zou in principe niet voor moeten komen.