Zo wil The New York Times virtual reality groot maken

Google Cardboard

In Amerika wil een krant in één keer heel veel mensen kennis laten maken met virtual reality. Dat doet The New York Times op twee manieren: met een gratis VR-bril en een hele sloot aan virtual realityfilms. Daar gaan ze al snel mee aan de slag.

Oké, The New York Times geeft geen volwaardige virtual realitybril weg, maar abonnees krijgen wel een Google Cardboard in de post. Met dit stuk karton en bijbehorende lenzen is het mogelijk om een eigen vr-bril te vouwen, waar je vervolgens alleen maar een smartphone in hoeft te steken. Je telefoon bevat namelijk het scherm en de sensoren voor zo’n bril. Meer dan een miljoen abonnees krijgen in november het vouwpakket toegestuurd, terwijl digitale abonnees een tegoedcode voor de gratis bril krijgen.

Daar houdt het niet op: de Amerikaanse krant gaat namelijk ook flink investeren in het maken van virtual realityfilms. Zo werkt The New York Times samen met het vr-bedrijf Vrse om de film The Displaced te maken, waarbij de gebruiker drie jonge vluchtelingen volgt. Door de film met de bril te kijken, is het mogelijk om in iedere scene volledig in de rondte te kijken.

The Displaced wordt uitgebracht in een virtual reality-app van The New York Times, waarin later ook meer films worden uitgebracht. Hopelijk is deze app gratis, waardoor wij in Nederland de films ook kunnen kijken.