Clothing+ denkt dat verbonden kleren de volgende stap zijn in relatie tussen merk en consument

CEO John Dargan, van het Finse bedrijf Clothing+ zegt dat de volgende stap in de connected revolution de kleren zijn die we dragen. Zijn bedrijf richt zich het uitrusten van kleding met slimme technologie zodat er allerlei data verzameld kan worden.

Clothing+ heeft Peak+ ontwikkeld: een soort van blauwdruk voor grote kledingmerken om te laten zien hoe zij verbonden kleding kunnen ontwikkelen. Peak+ houdt onder andere de gezondheid en de activiteit van de drager in de gaten, zonder dat gebruikers een fitnesstracker of smartwatch hoeven te dragen.

Volgens de CEO van het bedrijf zijn traditionele kledingmerken niet uitgerust voor de uitdaging om slimme kleding te ontwikkelen. Dargan zegt: “Ze proberen maar wat, het is een soort van mijnenveld voor hen waar ze doorheen moeten.”

Dat is waarom hij denkt dat Peak+, als blauwdruk, een succes gaat worden. Het bedrijf heeft al eerder met Adidas samengewerkt aan het miCoach Elite-systeem voor atleten. Dat systeem hield allerlei data bij van onder andere hun hartslag, snelheid, totale afstand en acceleratie. Coaches konden deze data realtime inzien via een iPad en atleten hoefden geen extra apparaten te dragen.

“Merken willen simpelweg voorbij de eenmalige transacties. Sommige merken geven nu lifestyle-advies, dieetadvies, recepten dat soort dingen — ze verbreden de relatie met de klant. Ze willen een meer betrokken lifestyle-type relatie met hun klanten.”