De Efteling gaat digitale polsbandjes invoeren voor bezoekers

Het Brabantse pretpark de Efteling stapt binnen enkele jaren over naar digitale toegangsbewijzen: slimme polsbandjes met die ook tijdens het bezoek zelf gebruikt kunnen worden. Dat laat directeur Fons Jurgens weten aan De Telegraaf. Het pretpark trekt jaarlijks 4,4 miljoen bezoekers en volgens Jurgens is het tijd dat Efteling weer eens vooruit zou moeten lopen.

Het grote voorbeeld is Disney, zij hebben reeds digitale toegangsbewijzen geïntroduceerd in hun Amerikaanse pretpark. De zo gehete Magic Band wordt niet alleen als toegangsbewijs gebruikt, maar klanten kunnen er ook producten mee aanschaffen, plekken bij attracties reserveren en hun hotelkamers openen. Een ware schatkist aan data voor de organisatie.

Directeur Jurgens laat weten met die trend mee te willen gaan: “Op den duur gaat het huidige toegangskaartje vervallen.” Het wordt echter niet een directe kopie van de Magic Band, maar wat voor vorm de Efteling-band gaat krijgen wil Jurgens niet zeggen. “We zullen een Eftelings alternatief verzinnen.”

magicband

Disneys Magic Band

Geheel terecht merkt Jurgens op dat er ook nadelen kleven aan de implementatie van digitale bandjes. Hij geeft als voorbeeld dat kinderen hun ouders op de kosten kunnen jagen door bandjes (per ongeluk) te gebruiken om allerlei spullen aan te schaffen. Dat gaat volgens Jurgens te ver: “Dat zijn commerciële voordelen voor Disney die voor ons iets te commercieel zijn.”

Toch heeft ook Efteling enorme baat bij de implementatie van digitale toegangsbewijzen. Het verzamelen van de data die deze banden kunnen opleveren, is enorm waardevol. En dat big data waardevol is voor bedrijven is geen geheim. Dit stelt Efteling in staat om veel beter bij te houden hoe mensen door het park navigeren, heel precies aan te geven hoe populair bepaalde attracties zijn en dit bijvoorbeeld per leeftijdsgroep te analyseren. Dit kun je doen door kinderen, ouders en ouderen verschillende soort bandjes te geven.

Ook qua privacy zijn dit soort digitale bandjes niet in het voordeel van de bezoekers: als je bijvoorbeeld je kaarten online bestelt zou er gemakkelijk allerlei data gekoppeld kunnen worden aan jouw persoonlijke gegevens. Het is onduidelijk in hoeverre Efteling van plan is dit te doen of hoe ze omgaan met de privacyvraagstukken. Recentelijk schreven we nog een uitgebreid artikel over waarom privacy belangrijk is.

De bandjes leveren daarentegen wel de mogelijkheid op om attracties te personaliseren door persoonlijke data te koppelen aan bepaalde systemen. Zo zou je je voor kunnen stellen dat de sprookjes in de Efteling kinderen persoonlijk aan kunnen spreken omdat de namen bekend zijn. Het is echter de vraag in hoeverre dat dat wenselijk is.