Gameuitgever Activision koopt Major League Gaming voor grotere rol in esports

Activision Blizzard, het bedrijf achter talloze succesvolle games als Call of Duty, Heartstone en World of Warcraft, heeft bekend gemaakt dat het Major League Gaming (MLG) koopt voor 46 miljoen dollar. MLG is een organisatie die toernooien en competities organiseert voor diverse games, zogeheten esports.

De overname is relatief kleinschalig voor Activision, dat zelf 27 miljard dollar waard is. Maar een verrassende overname is het niet: esports worden steeds groter, adverteerders steken steeds meer geld in evenementen rondom games en Google kwam recent met een speciaal platform voor het livestreamen van games.

Het idee is dat Activision MLG gaat helpen bij het aanspreken van een breder publiek. Naast dat men via internet naar esports moet kunnen kijken, gaat het Amerikaanse bedrijf proberen om esports ook uit te zenden op TV-zenders. In een reactie tegenover The New York Times laat Robert Kotick, CEO van Activision Blizzard, weten een duidelijke visie te hebben:

Ik heb een simpele visie voor dit bedrijf. Ik wil de ESPN bouwen, maar dan voor videogames.

Benieuwd naar hoe groot esports nu eigenlijk zijn? Ik schreef een uitgebreid artikel over het steeds populairder wordende esports.