Oscobo: De zoekmachine die data niet doorverkoopt

Steeds meer consumenten zijn bezorgd over hoe online bedrijven met persoonlijke data omgaan. Een nieuwe, in het Verenigd Koninkrijk gebouwde, zoekmachine genaamd Oscobo belooft nu om de persoonlijke gegevens van gebruikers niet door te verkopen aan derden.

Iedereen kent waarschijnlijk wel de situatie waarbij je een keer online hebt gezocht naar een wintersportvakantie en daarna op elke site die je bezoekt advertenties over goedkope wintersportvakanties tegenkomt. Dit komt omdat zoekmachines als Google, Yahoo en Bing de data opslaan en gebruiken om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien.

Eén van de ontwikkelaars van laat aan The Next Web weten:

Jarenlang houden zoekmachines de persoonlijke geschiedenis die consumenten invoeren in zoekmachines en online activiteit bij. Deze data wordt opgeslagen, vertaalt naar een profiel en daarna verkocht aan adverteerders welke de consument daarna bombarderen met spam, banners, advertenties en telefoongesprekken. Het ergste is dat het de stijging van online producten en diensten kan veroorzaken, gebaseerd op degene die online is.

Ex-Yahoo-medewerker Fred Cornell en ex-BlackBerry-medewerker Rob Perin hebben nu Oscobo gelanceerd. De zoekmachine claimt om de persoonlijke data, zoals de woorden die je in de zoekmachine intikt, niet te delen met derden. Zo wordt er geen data opgeslagen, worden er geen cookies geplaatst en wordt ook het IP-adres niet achterhaald.

Schermafbeelding 2016-01-07 om 08.44.47

Bij de nieuwe zoekmachine krijg je nog wel advertenties te zien, maar geen advertenties die gebaseerd zijn op persoonlijke data. Zo krijg je niet honderd keer een advertentie van wintersportvakanties te zien op allerlei sites en schieten de prijzen van vliegtickets niet plots omhoog als je een keer naar een vliegticket hebt gezocht.

Cornell en Perin hopen hiermee in te spelen op de groeiende angst onder consumenten over hun privacy en het gebruik van persoonlijke data. Oscobuco is niet de eerste privacyvriendelijke zoekmachine, DuckDuckGo is de afgelopen jaar gegroeid naar een 10 miljoen bezoekers per dag, simpel door zich te focussen op het privacy-aspect. Hier kun je Oscobuco uitproberen of de extensie voor Chrome installeren.